Temný fantasy seriál Carnival Row myšlenku má, ale ve vyprávění kulhá
Amazon Prime Video letos zaujal třemi seriály spadajícími do fantastiky. Zatímco komiksoví The Boys a humoristicko-apokalyptická Dobrá znamení se opírali o kvalitní předlohu, Carnival Row – mimochodem i s českou účastí – musel začínat takříkajíc na zelené louce. Výsledek je ambiciózní, nicméně problematický.
První verze Carnival Row vznikla roku 2005 jako scénář k „temnému neonoirovému fantasy thrilleru“, s nímž byli spojování například Neil Jordan nebo Guillermo del Toro. Především druhý jmenovaný by k seriálu pasoval. Carnival Row se totiž odehrává v kvaziviktoriánském velkoměstě Burgue, kde vedle lidí žijí vyhnanci z říše bytostí fae. Právě ve vytváření pitoreskních světů a tvorů je mexický filmový režisér a scenárista del Toro proslulým mistrem.
Po letech plánování se realizace nakonec ujali autor původního scénáře Američan Travis Beacham (spolu s del Torem se podílel na snímku Pacific Rim) a scénárista a producent kubánského původu René Echevarria (například Star Trek Nová generace nebo Castle na zabití). Vazby na del Tora se promítly v designu monstra, jehož řádění je hlavní dějovou zápletkou první sezóny Carnival Row, a v sympatiích, které tvůrci projevují nelidským bytostem od víl přes fauny po kentaury a koboldy. Bohužel se jim nepovedlo přiblížit se del Torově vypravěčské lehkosti. Jejich svět je sice působivý, při bližším zkoumání však chudý.
Víly to nemají snadné
Inspektor Rycroft Philostrate je veteránem války, kterou vedla republika Burgue s takzvanými fae (zástupci říše víl). Pro víly ta válka nedopadla dobře a řešením pro řadu nelidských bytostí byla emigrace právě do Burgue, kde se však stávají vykořeněnými občany druhé, spíše však třetí kategorie. Ale inspektor Philostrate – na rozdíl od svých kolegů – bytostmi fae neopovrhuje. Jednak se během války zamiloval do jedné z víl, jednak je sám míšenec, který svůj původ pečlivě tají. Právě on je tím nejlepším, ale zároveň možná i nejhorším policistou, který by měl vyšetřovat krvavou vraždu kdysi slavné vílí zpěvačky. Stopy jej dovedou k přesvědčení, že přibývající oběti spojuje jediné: nějakým způsobem byly zapojené do jeho narození.
Detektivní linii s občas vyloženě hororovými scénami doplňuje několik linií vedlejších, které připravují půdu pro globálněji pojatý konflikt mezi fae a lidmi. A je tu také romance mezi Philostratem a vílou Vignette Stonemoss, která po letech zjistí, že její dávný milenec nezemřel v posledních dnech války, nýbrž ji prostě opustil. Jaksi mimo potom stojí zápletka o sourozencích z bohaté rodiny, nacházející se ovšem na pokraji krachu, do jejíhož sousedství se přistěhuje bohatý faun a dožaduje se přijetí mezi zdejší smetánku.
Město jako svět
Carnival Row nezapírá, že inspirací pro republiku Burgue tvůrcům byl Londýn devatenáctého století. Velkoměsto plné rozporů má ve fantastice prominentní postavení. Stalo se prostorem takřečené městské fantasy od Neila Gaimana (Nikdykde) po Simona R. Greena (série Noční strana), nabídlo kulisy i pro ambiciózní historické horory, jako je Drood Dana Simmonse. Záhadné vraždy Jacka Rozparovače se spolu s literárními klasikami promítly do řady podivuhodných žánrových hybridů od komiksu Liga výjimečných Alana Moora po polozapomenutý klenot Penny Dreadfull. Logicky se nabízí otázka: Proč vlastně Burgue?
Odpověď může být pro tvůrce krutá: Londýn by vyžadoval příliš vazeb na okolní svět. Kdežto v Carnival Row je prostor „za městem“ propracovaný vágně; mimo hranice Burgue jako by nic neexistovalo. Dočkáme se pouze několika poznámek o jakési válce na blíže neurčeném „jakoby egyptském pobřeží“, po němž se do Burgue vlila první vlna utečenců – ještě lidských, ale odlišných barvou pleti. Město je po určitých potížích přece jen přijalo. Konflikt v říši fae, pro děj seriálu zásadní, nemá pozadí žádné; o protivnících nic konkrétního není známo, až na jejich označení jako Pakt. Pro obyvatele města je i několik desítek let po začátku soužití zatěžko přijmout kupříkladu myšlenku na – mezi fae často provozovanou – magii a její moc. Vzájemné kontakty mezi lidmi a fae se v mnoha ohledech nacházejí na bodě nula.
Celý svět je vtěsnán do hranic onoho města/republiky. A to město by evidentně rádo fungovalo coby alegorie celého světa. Díky řadě postav – od konstáblů policie a prostitutek z řad fae (vílí orgasmus se zářícími křídly by se svou prvoplánovostí neztratil ani ve Hře o trůny) přes chudé vdovy vedoucí penzióny až po velkoprůmyslníky a členy parlamentu – se zdá, že je to alegorie funkční. Ovšem autoři se snaží předvést přespříliš ukázek bezpráví a sociálních i rasových rozporů, aniž by řadě z nich dopřáli náležitý prostor. O tom, jak se exponáty ze zapečetěné knihovny fae dostaly do lidského muzea ani nemluvě.
Seriál kromě toho nedokáže – především ve své první polovině – uvěřitelně podat dějové zvraty či hnutí mysli postav. Ani objektivně velmi dobří herci nesvedou tyhle švy zamaskovat. Kancléř republiky Burgue (Jared Harris) je vyloženě nevyužitou figurou a jeho pokusy o velkou politickou hru vzbuzují jen lítost. Orlando Bloom v roli Philostrata téměř celých osm epizod první série bojuje s tím, že scénář mu předepisuje být nejen rozervaným hrdinou, ale i nebezpečným rváčem, jenže scény, jimiž má Philostrate/Bloom prokázat svou fyzickou zdatnost, přicházejí pozdě.
Jak se na to dívat
Seriálu Carnival Row škodí nadbytečné ambice a částečně nezvládnutá dramaturgie. Pokaždé totiž, když se tento seriál spokojí s komornějším pojetím a určitou – samozřejmě v rámci „šíleného“ příběhu – civilností, získává kladné body. Ať už je to překvapený Philostratův povzdech, když se svěří milence se svým tajemstvím, nebo jeho krátké setkání s fae, který přišel o nohu. Carnival Row roste, když vypraví příběh bytostí – lidí i fae – chycených mezi světy a neschopných vyrovnat se s vlastní minulostí, ale i přítomností a hlavně budoucností.
Existují pro našince nejspíš dva základní způsoby, jak na tenhle seriál nahlížet. Zaprvé jako na nekomplikovanou žánrovou zábavu, která nabízí až překvapivé množství gore efektů a v níž proklamované ambice působí nechtěně směšně. Anebo se bavit tím, jak pod nánosem digitálních úprav probleskují originální lokace – od Pražského hradu přes pražské hlavní nádraží až po Prachovské skály. V obou těchto přístupech seriál divákům nabídne dostatek příslibů, že ohlášená druhá sezóna dokáže většinu slabin odstranit. Pak by Carnival Row snad i mohl být esem v nadcházejícím boji streamovacích služeb o pozici příštího fantasy fenoménu uvolněného koncem Her o trůny.
Carnival Row (USA, 2019, TV seriál, 1. sezóna, 8 epizod)
Režie: Thor Freudenthal, Anna Foerster, Jon Amiel, Andy Goddard, Paul McGuigan, scénář: Travis Beacham, Peter Cameron, René Echevarria, Guillermo del Toro, kamera: Chris Seager, Theo van de Sande, hudba: Nathan Barr, střih: Paul Trejo, Michael Ruscio, Patrick McMahon, masky: Hana Šurkalová. Hrají: Orlando Bloom, Cara Delevingne, Jamie Harris, Anna Rust, Ian Hanmore, Petra Bučková, Karla Crome, David Gyasi, Jared Harris, Alice Krige, Simon McBurney, Tamzin Merchant, Indira Varma, Arty Froushan, Andrea Čudová, Caroline Ford, Milan Aulický, Michal Tůma, Jiří N. Jelínek, Erika Stárková a další.