U nás zatím neviděný film Mikea Leigha: britská rodina, která snad není základem státu

tři dívky v jídelně
Nechceš si dát aspoň dietní colu? Záběr z filmu Mikea Leigha Všechno nebo nic, foto: archiv ČT

Skutečně: Česká televize uvedla celkem devět děl Mikea Leigha (*1943), celovečerních i krátkometrážních. Ale jeho snímek Všechno nebo nic (2002) se neobjevil ani ve zdejší televizi, ani v tuzemských kinech, ani na videu, ani na streamovacích platformách. Budeme-li o něm hledat informace, musíme být obezřetní, neboť u nás existují přinejmenším další tři takto nazvané filmy.

Mike Leigh bývá vedle Kena Loache a Stephena Frearse právem řazen mezi nejpozoruhodnější současné britské filmové tvůrce, jejichž tvorba se přitom kvůli postupujícímu věku pozvolna uzavírá. Navazovali na odkaz hnutí „free cinema“ a vydobyli si uznání setrvalým zájmem o „sociálku“, rozuměj odvrácenou podobu společnosti. Leigh zprvu pracoval hlavně pro televizi, „kinařsky“ se prosadil až v osmdesátých letech. Ne každý titul, pod nímž je podepsán, patří mezi špičkové, avšak několika z nich se zapsal v novodobých filmových dějinách.

muž a žena se na sebe usmívají Lesley Manvilleová a Timothy Spall ve filmu Mikea Leigha Všechno nebo nic, foto: archiv ČT

Některé jeho snímky drtí svou bezvýchodností, když ukazují, jak lidé živořící na společenském i lidském dně snad podvědomě nacházejí jakési zvrhlé potěšení i zadostiučinění v ubližování, v infikování ostatních svou destruktivní zlobou – tak je tomu v drásavém dramatu Nahý. Jindy Leigh věří, že člověk si navzdory existenčním trablům uhájil soucit i vnímavost; k takto orientované výpovědi směřují Tajnosti a lži, Na vážno nebo Vera Drakeová – žena dvou tváří. A sem spadá i tragikomedie Všechno nebo nic.

Leighovou největší předností je mistrná kresba prostředí, šedavých městských čtvrtí, míst stísněných a omezujících, kde člověk přesto musí žít. Nejednou volí nižší střední třídu a jasné outsidery zkoušející prolomit své kruhy; jejich mentalitu dokáže přiblížit do nejmenších podrobností. Zobrazuje rodinné vztahy, vibrující pocity křivd i nenaplněných ambicí, vyhrocené či naopak zlhostejnělé bezvýchodností. A diváka ochotného naslouchat režisér dokáže až uchvátit dlouhými rozmluvami či monologickými, často sebezpytnými úvahami pronášenými jeho figurami. V jejich inscenování je mistrem: herce Leigh umí vpravit do věrohodných kreací, které téměř dokumentaristicky evokují mnohdy omezený duchovní obzor postav. V tomto mu vynikající služby poskytl zejména Timothy Spall, herec s nepřehlédnutelnou fyziognomií (však i díky ní pronikl do cyklu o Harrym Potterovi, v němž hrál proradného Pettigrewa alias Červíčka).

Ve filmu Všechno nebo nic Spall ztělesňuje ne právě nejsvědomitějšího taxikáře Phila, který se své výpadky snaží omlouvat svérázným mudrlantstvím. Jeho ustavičně vyčerpaná žena Penny (Lesley Manvilleová) tráví dlouhé hodiny za pokladnou v supermarketu. Do rodiny dále patří zamlklá dcera Rachel (Alison Garlandová), která pracuje jako uklízečka v domově důchodců a je stažená do vlastního světa, kam nikdo nemá přístup; možná i tak reaguje na svou tloušťku, častý terč zraňujících poznámek. Obdobně vykrmený je i syn Rory (James Corden), neurvale se utrhující a možná ani neznající jiný výraz než „Fuck off“; bez zájmu se celé dny povaluje na gauči, uhranutý televizní obrazovkou.

Rodina se věčně potýká s nedostatkem peněz, ale hlavně lásky. Její členové žijí jen vedle sebe, namísto aby se pokoušeli žít spolu. Bezútěšnost a z ní plynoucí frustraci si odreagovávají pitím a hrubostmi. Limituje je nechuť svůj úděl měnit; považují jej za běžný, přirozený. Právě obraz pasivity vytváří nejpůsobivější významovou rovinu příběhu. Přesto jej Leigh nezbavuje naděje, když naznačí, že až v opravdové krizi by se rodina snad konečně mohla semknout. Ostatně kritička Eva Zaoralová, dlouholetá (spolu)organizátorka karlovarského festivalu, po zhlédnutí filmu na canneském festivalu napsala, že tvůrce svým rozvráceným postavám dává šanci vykřesat v sobě aspoň jiskřičku lidství a naděje ve chvílích, kdy je postihne skutečná pohroma.

žena a muž jdou na pavlači Britská sociálka. Záběr z filmu Mikea Leigha Všechno nebo nic, foto: archiv ČT

Všechno nebo nic / All or Nothing (Velká Británie, Francie, 2002, stopáž 123 minut)
Scénář a režie: Mike Leigh, kamera: Dick Pope, hudba: Andrew Dickson
Hrají: Timothy Spall, Lesley Manvilleová, James Corden, Alison Garlandová, Ruth Sheenová, Sally Hawkinsová, Helen Cokerová, Joe Tucker, Marion Baileyová, Timothy Bateson, Martin Sauvage a další.

Vysílá ČT art v sobotu 6. března, 22:50 hodin. V iVysílání jej bude možné přehrát do 13. března.

Související