Umělec, učitel a báseň studentce
Vydat vlastní školní posudky je kuriózní čin. Vizuální umělec Martin Zet však knihou Tik ťak tiká bír otevírá otázku, jak hodnotit umění.
Když se květen láme v červen, nastane na uměleckých školách čas státních zkoušek a ročníkových klauzur. Je to čas komisí, obhajob a hodnocení. A také čas, kdy se více než jindy dostávají na přetřes otázky, jak vlastně hodnotit umělecké výkony. Sochař a performer Martin Zet se do koloběhu akademických rituálů dostával v průběhu let za různých okolností. Jako přizvaný externista i jako vedoucí ateliéru. Své „Sebrané posudky“ by však patrně nevydal, nebýt rozruchu kolem jednoho z nich.
Končilo léto 2014, když zpravodajský web ČT24 informoval, že jeho písemné hodnocení diplomové práce Anity Somrové z brněnské Fakulty výtvarných umění přezkoumává akreditační komise. „Sled zdánlivě nesouvisejících slov spíš než posudek na vysokoškolskou práci připomíná nonsensovou poezii,“ charakterizoval ho autor článku a posudek přirovnal k uměleckému dílu. Neobjasnil sice, kdo dal podnět k jeho přezkoumání, a očividně neznal ani posuzované dílo, podpořil však beztak rozšířenou představu, že na uměleckých školách projde, co by jinde nemohlo. Akreditační komise brzy učinila závěr a fakultě doporučila systémové opatření stanovující minimální požadavky na podobu posudků.
„Tik ťak tiká bír,“ začínal tehdy Zetův text. Stejně byl nazván i sborník obsahující všechno, co Zet dosud nachystal studentům k jejich bakalářským a diplomovým pracím mezi lety 1998–2017. Texty, jejichž aktivní život má jepičí délku a jejichž dalším osudem je prach školních archívů. Proč tedy takovou knihu vydávat? A proč ji číst?
Výtisky knihy Tik ťak tiká bír výtvarníka Martina Zeta (* 1959), foto: Deskgram
V první řadě tu publikaci netřeba číst jako Zetovu vlastní obhajobu. Z edičních poznámek sice vyplývá, že „kauza Somrová“ byla prvotním impulzem k sestavení knihy, přesto se coby podružné jeví zjištění, že Zet v průběhu let napsal pestrou škálu textů, z nichž většinu v žádném případě nelze srovnávat s nonsensovou poezií. Jako opravdu důležitý se jeví přístup, jejž Zet vůči studentům volí. Obrací se k nim jako k sobě rovným, je nedogmatický, laskavý, usiluje o empatii a o formu artikulace svých myšlenek a reflexí, která je v dané chvíli zachytí nejlépe. „Vývoj současného umění, podle mého názoru, (…) vede spíše k toleranci — snaze pochopit, k oceňování a radosti z rozdílných přístupů — než k jednotícímu stylu,“ píše už v roce 1998.
Takový postoj přitom nevylučuje nesouhlas a kritickou polemiku, například když se zabývá projektem virtuální galerie Art Zeppelin mladých bosenských umělců Dajana Špiriće a Mladena Bundala a postupně odhaluje jeho konformnost. „A kdopak bude svatý Petr — kdo bude stát s klíči u nebeské brány? Uděláme nějakou komisku, nebo pověříme nějakého kurátorka? A kdopak vybere toho kurátorka — nějaká komiska? Nebo pověříme nějakého komisaříka, aby jmenoval kurátorka? Anebo se potichoučku dohodnem a někomu jen tak řeknem… uf…“
K Zetovu psaní patří nechuť k homogenizaci umělecké produkce a ke zvukům vábniček, které slibují úspěch za podmínky přijetí zavedených pravidel a splnění kritérií požadovaných učiteli, teoretiky, kurátory a kulturními institucemi. „Máme studenty vést a podporovat, aby stáli o prostředí podporující a potvrzující hierarchii stávajícího uměleckého hemžení?“ ptá se rétoricky v jednom z textů. Stejně tak pociťuje nebezpečí pedagogické praxe, kdy se vše „donekonečna posuzuje a rozebírá“. „Přirozená vnímavost je brzy otupena, mysl přestrukturována školními kritérii, všechno okolo se stává předmětem hodnocení.“
Právě pro všechny tyto pochybnosti lze Zetovy texty brát nejen jako souboj se systémem, jehož se stal součástí, ale hlavně jako opakované vnitřní souboje o osobní integritu a o zachování vlastní otevřenosti vůči tomu, před co předstupuje. A v tomto směru posudky z Tik ťak tiká bír nemusejí být pouze záležitostí pro insidery. Mohou být impulzem pro všechny, kteří se vizuálním uměním opravdu chtějí zaobírat. Jako výzva k osobnímu přístupu, snaze po vhledu, pochopení a po odbourávání dogmat a předsudečné názorovosti. A o těch víme, že neprovázejí pouze učitele či kritiky umění, a dokonce nejsou ani výsadním problémem umění a kultury.
Jedno malé pokání na úplný závěr. Autor tohoto textu s překvapením zjistil, že se do knihy sám vkradl zadními dveřmi. To když v úvodu k ní Zet popravdě vzpomíná, že hodnocení diplomové práce Anity Somrové kdysi autor příspěvku označil za „špatnou báseň“. Ten by nyní toto tvrzení rád poupravil: Zetův posudek nepovažoval za „nonsensovou“ poezii, kterou ostatně nikdy nebyla, nýbrž prostě za text přivlastňující si autorčinu poetiku v míře, kdy slovy kroužíme kolem vlastního mlčení. Přišlo mu snadné „opisovat“ od vlastní studentky, schovat se za ni a nevystoupit sám za sebe. Po letech by také rád někdy takto mlčel. Protože také takto „tik ťak tiká bír“.
Martin Zet: Tik ťak tiká bír. ArtMap, Praha 2018. 96 stran, doporučená cena 170 korun.