Videoesej: Nová forma umění, nová filmová kritika, nebo maskovaná reklama?

portrét amerického videoesejisty Kevina B. Leea
Americký videoesejista Kevin B. Lee, foto: Berlinale-talent.de

Kde je hranice mezi uměním a přemýšlením o umění? Tuhle otázku si můžete klást při sledování nového internetového formátu, jemuž se v poslední době věnuje stále více lidí – takzvaných videoesejů. Jejich tvůrci přemýšlejí o filmu, ale nepíší o tom žádné texty. Místo toho ukazují divákům filmy samotné. Videoeseje jsou krátká videa složená z ukázek z různých filmů, která předkládají divákům nějaký problém nebo jim dávají podnět k vlastnímu hledání souvislostí.

Máte pocit, že proslulý televizní seriál Stranger Things napodobuje hollywoodské filmy osmdesátých let? Videoesej Ulysse Thevenona vám může přímo ukázat, které scény seriálu kopírují jaké osmdesátkové klasiky. Připadá vám, že ve filmech Wese Andersona jsou všechny záběry zarovnané na prostředek? Autor videoeseje to může ověřit tak, že do záběrů z jeho filmů přidá svislou osu uprostřed.

Kevin B. Lee předvede v Kině pilotů od 18.30 ukázky ze své tvorby – a hlavně o ní bude diskutovat. Lee náleží – vedle Tonyho Zhoua (autor projektu Every FramePainting) či kogonady – k nejznámějším videoesejistům světa. A ze všech ostatních tvůrců tohoto žánru má o něm také nejambicióznější představy. Na webu Britského filmového institutu publikoval manifest svého pojetí videoeseje jako takového. Ve videu nazvaném Video Essay: The Essay Film chce vidět současné videoeseje jako pokračovatele intelektuálních filmových esejů od autorů jako Jean-Luc Godard, Chris Marker nebo Harun Farocki. Videoesej je podle Leea nový a obohacující nástroj pro přemýšlení o médiích a zároveň prostředek pro manipulaci s nimi.

<em>Video Essay: The Essay Film</em>&nbsp;&ndash; manifest videoeseje podle Kevina B. Leea
Video Essay: The Essay Film – manifest videoeseje podle Kevina B. Leea

Oproti nadšencům, kteří si vytvářejí své eseje ve volném čase a rozebírají v nich své oblíbené filmy, je Lee také jedním z tvůrců věnujících se tomuto formátu profesionálně. Je propojený s webem Fandor, což je placená streamová služba, a řadu esejů vytvořil za peníze na zakázku od různých institucí. Už jen tím znovu otevírá otázku, k čemu mají videoeseje vlastně blízko. Je to nová filmová kritika, anebo reklama? Je to umění, či pomůcka pro studování umění? Je to nový způsob přemýšlení o filmu, nebo to není vůbec žádné přemýšlení, nýbrž pouhé ukazování? Kevin B. Lee bude mít rozhodně co vysvětlovat.