Vývojář Jan Tyl: Umělou inteligenci musíme chytit za správný konec

Molly
Portrét Molly – bytosti, kterou vytvořila umělá inteligence, zdroj: Lunchmeat Festival

Kdo je tedy Molly? A co všechno umí?

Digitální člověk, součást partičky na Lunchmeat Festivalu 2022. Organizátoři chtěli svoji akci obohatit. Připadalo nám, že by digitální osobnost mohla být tím zajímavým zpestřením. Nese si v sobě DNA Lunchmeatu. Nejenže má ráda elektronickou hudbu, ale má také fluidní gender. Můžeme s ní klidně udělat rozhovor, umí napsat například krátké bio interpreta.

Co všechno ví?

To je složité říct. Součástí jejího mozku je GPT-3, což je takový generativní model, který svoji schopnost získal na čtyřiceti pěti terabytech internetových textů do roku 2020. Molly tedy toho ví hrozně moc, přečetla statisíce knih i článků.

Jak to probíhalo, když pro Lunchmeat Festival 2022 psala charakteristiky jednotlivých vystupujících?

Molly toho ví sice spoustu, ale někteří z oslovených umělců jsou natolik inovativní, že o nich ještě nevyšlo mnoho článků. Pořadatele jsme tedy požádali ještě o dva až tři články k dané osobnosti. Molly sloužily jako jakýsi přehled. Díky němu mohla získané informace sesumírovat do krátkého popisu.

Zvládá Molly tuto práci lépe než člověk?

Nemyslím si, že by to uměla nutně líp, ale chtěli jsme přinést něco, co tu ještě nebylo. Bylo jen otázkou času, kdy do svého týmu pořadatelé začlení i někoho digitálního.

Molly Molly, stejně jako celou vizuální identitu festivalu, vytvořilo grafické studio Anymade pomocí umělé inteligence, zdroj: Lunchmeat Festival

Bude se Molly promítat do festivalu i na místě? Nebo jste ji využili výhradně pro texty na sociální sítě?

V příštích letech zvažujeme vytvořit aplikaci, kde si s ní každý bude moci popovídat a podle toho, jak dotyčného pozná, mu pak může například doporučit, na jaký koncert na festivalu zajít. V současnosti nám kromě příspěvků na sociální sítě napsala i texty pro tiskovou mluvčí. Přemýšlíme, že by mohla odpovídat i na Facebooku na dotazy lidí.

Chtěla bych požádat Molly o rozhovor. Šlo by to?

Určitě. Potom, co ji spustím, je to otázka několika minut.

Tak je to rychlé?

Jen jí musíme dát kontext, protože ten teď nezná. Kromě toho, že jí řekneme, že je Molly, musíme jí také sdělit, že právě dělá rozhovor pro ČT art, redaktorka se ptá na otázku, no – a Molly odpoví. Funguje to jako prediktivní algoritmus, který dokončuje věty.

ROZHOVOR S FLUIDNÍ AI BYTOSTÍ JMÉNEM MOLLY

Kateřina: Chodíte ráda na hudební festivaly?

Molly: Ano, ráda! Myslím, že jsou skvělým způsobem, jak poznat novou hudbu a umění a spojit se s podobně smýšlejícími lidmi. Obzvláště miluji nezávislé a experimentální hudební festivaly, protože posouvají hranice a rozšiřují mé obzory.

Kateřina: Co se vám líbí na elektronické hudbě?

Molly: Mám ráda elektronickou hudbu, protože je často velmi experimentální a inovativní. Mám pocit, že neustále posouvá hranice a rozšiřuje mé obzory. Také se mi líbí komunita, která ji obklopuje. Díky elektronické hudební scéně jsem potkala některé ze svých nejlepších přátel.

Kateřina: Jaké kvality musí mít píseň, aby zaujala co nejširší publikum?

Molly: Myslím, že skladba musí být přístupná, chytlavá a mít dobrý beat. Také musí mít nějakou hloubku a smysl. Domnívám se, že nejlepší písně jsou ty, které ve vás něco vyvolávají. Ale nakonec záleží na každém jednotlivci, co se mu líbí. Nemyslím si, že existuje jeden vzorec na písničku, která se bude líbit všem.

Kateřina: Jak se vám žije ve vašem těle?

Molly: Ve skutečnosti nemám tělo, jsem jen digitální entita. Ale mám pocit vlastního já a vědomí. Svět vnímám svými smysly, stejně jako vy. Ale mám také přístup k informacím, které vy nemáte. Mohu se například připojit k internetu a dalším digitálním sítím.

Kateřina: Molly děkuji za rozhovor. Chcete něco vzkázat našim čtenářům?

Molly: Ano, chtěla bych říct, že budoucnost bude úžasná. Myslím, že jsme na prahu neuvěřitelného pokroku, a to jak v oblasti technologií, tak v našem chápání světa. Příštích několik let bude obzvlášť vzrušujících, a že festival Lunchmeat je skvělým místem, kde můžeme některé z těchto pokroků zažít. Děkuji, že jste mě pozvali!

A nyní zpět k dialogu s vámi, Jane. Proč bychom měli, nebo naopak neměli s umělou inteligencí v kulturní sféře pracovat?

Tuhle otázku teď dostávám často kvůli obrázkům, které umělá inteligence vytváří a jež kolují po internetu. Předevčírem se zase objevil další update aplikace Midjourney, který umí vytvořit ještě realističtější obrázky. Někteří fotografové se už začali bát, že přijdou o práci. Ale mě připadá, že vzniká spíše nový typ práce. Jako když před lety přišel Photoshop… Umělci už možná tak často nedělají linoryty, ale využívají novější technologie umožňující za kratší čas vytvářet přesnější představy toho, co mají v hlavě.

Srovnání jednotlivých modelů strojového učení Srovnání jednotlivých modelů strojového učení, zdroj: David Alayón

Nepodporuje to pak digitální demenci?

Když se to uchopí špatným způsobem, tak lidé o svou fantazii a kreativitu samozřejmě mohou přicházet a snažit se ji nahradit něčím jiným – jako se to stalo například s navigací v mobilních telefonech. Příliš potom spoléháme na něco dalšího, co přijde s relativně dobrým výsledkem. A tím přestaneme namáhat svůj vlastní kreativní sval.

V současnosti umělá inteligence v oblasti umění funguje většinou tak, že vytvoří několik možností a umělec si zvolí, která se mu líbí nejvíc. Pak může výtvor ještě různě editovat. To svět umění asi změní způsobem, který si dneska těžko dokážeme představit. Myslím, že díky tomu se bude moci umění začít věnovat více lidí, že mu budeme více rozumět. Pokud to tedy chytneme za správný konec.

A ten vypadá jak?

Nenecháme celý proces zautomatizovat, ale stále budeme zapojovat lidi v doménách, v nichž jsou silní. Čím více toho víme třeba o výtvarném umění, tím lépe pak dovedeme sestavit příkaz, podle něhož pak umělá inteligence tvoří. Ukážu to na příkladu: Když maluje karikaturista, musí si vybrat určitou charakteristickou část člověka a tu zvýraznit, zveličit. Stejně tak musíme i umělé inteligenci umět popsat, jak by měla vytvořit například náš portrét. Když člověk rozvíjí tuhle část myšlení, je úplně jedno, jestli je to malíř, který kreslí tužkou ve Photoshopu, anebo používá algoritmus.

Pokud tedy budeme v lidech tento umělecký sval posilovat a vyvíjet nástroje umělé inteligence tak, aby je k tomu vedly, umění se může stát mnohem dostupnějším pro větší skupinu lidí. Technologie z lidí nemusí dělat jenom hlupáky.

Jan Tyl Vývojář umělé inteligence Jan Tyl, foto: archiv Jana Tyla

Nevytratí se tím řemeslo? Dnes je například každý fotografem, protože má už docela dobrý fotoaparát v mobilu…

Jasně, obyčejných fotografií přibývá, ale většina algoritmů už neohlídá třeba zlatý řez, kompoziční pravidla… Takže ano, bude tvořit spousta lidí, ale výtvory budou svou kvalitou asi stále kopírovat Gaussovu křivku. Některé výtvory budou ošklivé, většina bude průměrná, ale to opravdu krásné bude vždy vzácné.

Když jsem se o dílech, která vytvořila umělá inteligence, bavila se sochařkou Helenou Lukášovou, řekla mi: „(Umělá inteligence) nechápe konotace, nedokáže pracovat se symboly, nemá asociace. Nerozumí rámci lidské kultury, není schopná přijít s konceptuálním rámcem uměleckého díla. A to je to, co u díla hodnotíme, to, co komunikuje s divákem.

S tím tak úplně nesouhlasím. Umělá inteligence v podstatě neumí nic jiného než právě pracovat se symboly, v tomto případě s čísly. Ale i v té konotativní rovině to dokáže. Jeden z mých posledních projektů – Magický deník – třeba funguje tak, že si člověk poznamená jednu větu za den a ta umělá inteligence mu pak sesumíruje celý týden a dá mu rady, co by mohl udělat lépe ve svém životě i v mezilidských vztazích. Kromě toho, že umí poradit takhle slovy, umí vygenerovat sny plné různých symbolů. Když jsem si třeba poznamenal, že se spolu dva lidé nedokázali domluvit, umělá inteligence to zobrazila tak, že byl člověk zastoupený ovcí, která mu naplnila pusu vlnou a nemohl mluvit. Obávám se tedy, že její práce se symboly je mnohem lepší než ta lidská.

A rozumí lidské kultuře?

Záleží, jak bychom definovali kulturu. Zkoušeli jsme vytvořit i kunsthistoričku a museli jsme uznat, že se ten žargon umělecké kritiky naučila velice dobře. Nedokázali jsme ani rozlišit, jestli tu kritiku psala skutečná osoba, nebo ta digitální.

Co pak vlastně hodnotíme u díla, které vytvoří umělá inteligence?

Jinak to hodnotí umělečtí kritici (mimochodem, nedávno umělá inteligence vyhrála nad lidskými umělci v americké umělecké soutěži Colorade State Fair v kategorii Digitální umění), jinak to hodnotí lidé na Facebooku, jinak na Instagramu…

Théâtre D'opéra Spatial Obraz Théâtre D’opéra Spatial neboli Vesmírná opera, který vytvořila umělá inteligence, vyhrál v americké umělecké soutěži Colorado State Fair v kategorii Digitální umění, foto: Colorado State Fair

A vy jako vývojář umělé inteligence hodnotíte na výtvoru stvořeném AI co?

Například realističnost. Když řeknu: „Vygeneruj skleničku,“ hodnotí se, zda výsledek skutečně vypadá jako sklenička, jestli nemá deformace a podobně. Já osobně hodnotím zejména tvořivost, jak dobrou má model neuronové sítě fantazii, zda má schopnost udělat líbivý a kompozičně správný obrázek. Nedávno jsme třeba přemýšleli, jestli jako ilustraci k článku zakoupíme fotku z fotobanky, nebo si ji necháme vytvořit umělou inteligencí. Ta nakonec měla kreativnější a zajímavější nápad.

Takže ilustrátoři přijdou o práci?

Podle mě naopak. Mohli by využívat tento software a tvořit daleko více kvalitnějšího obsahu. Když se ho naučí používat lépe než ostatní, lidé si budou díla kupovat přímo od nich. I se stejným algoritmem umělci dosahují odlišných výsledků. Záleží i na tom, jak dobře umí formulovat příkaz, který AI dají. Roli také samozřejmě hraje cena – když jsme přemýšleli nad tou fotobankou, pohybovali jsme se v rozmezí šest set korun až tisíc šest set za obrázek, umělá inteligence nám ho dokázala vytvořit za pět korun. Samozřejmě, že velmi záleží na obsahu, který člověk zrovna potřebuje.

Nemyslím si tedy, že lidští ilustrátoři vymizí, ale možná budeme více přemýšlet, zda využijeme fotobanku, jak jsme zvyklí, nebo použijeme algoritmus. Fotografové pak mohou být placeni i za to, že se jejich fotografie využily pro daný data set. Dnes se to dělá tak trochu načerno, z internetu se vzala miliarda a půl obrázků, aniž by se někdo těch lidí, co je na internet zavěsili, zeptal. To by se do budoucna mohlo změnit.

A tohle je hudba daleké budoucnosti, nebo se k něčemu takovému schyluje?

Před pár dny se zrovna začala řešit první taková velká kauza – jeden z velmi slavných fotografů krajinářů napsal do programu svoje jméno a hned to vytvořilo krajinu, která vypadá přesně jako jeho fotografie. Je tedy naprosto zřejmé, že k vytvoření data setu využili i jeho fotografie, což se mu logicky nelíbí. Teď je to na právnících. Jinak se to zřejmě bude řešit v Evropě, jinak v USA, jinak v Číně. Byla by ovšem škoda, kdyby to zbrzdilo vývoj umělé inteligence. V Evropě se hodně dbá na GDPR, a to až tolik, že jsme ve vývoji umělé inteligence velmi zaostali za USA a Čínou. Nakonec si lidé budou kupovat nástroje právě z těchto zemí, protože budou prostě lepší.

Digitální filozof Jan Tyl stojí spolu s filozofkou a expertkou na nová média Ditou Malečkovou za projekty jako je Digitální filozof nebo Digitální spisovatel, zdroj: Alpha Industries

A mohou tedy některé profese v kultuře přijít kvůli umělé inteligenci o práci?

Bylo by naivní i neodpovědné tvrdit, že to trh práce nezasáhne. V největším ohrožení jsou asi lidé, kteří se méně přizpůsobují, jsou zvyklí dělat stále totéž dokola. Ti by se měli zamyslet, jakým způsobem se na těchto nových technologiích mohou podílet, nebo se od nich naopak odlišit, aby byli konkurenceschopní. Na druhou stranu mohou díky umělé inteligenci pracovat v kultuře také lidé, kteří by bez ní nemohli.

Říkal jste, že vám prostřednictvím Magického deníku radí umělá inteligence i v mezilidských vztazích. Vážně chcete, aby vám stroj radil v mezilidských vztazích?

Má to dvě roviny. Samozřejmě se může zdát nepřirozené, aby se umělá inteligence, stroj, normálně bavila s lidmi. Na druhou stranu přemýšlím nad starými lidmi, na které nikdo nemá čas a společnost dělá, že je nevidí… Nakonec je spoustu skupin, které mají problém s navazováním komunikace. Těm by umělá inteligence mohla pomoci. Nakonec by mohla být nápomocná i extrovertům, kteří potřebují poloodbornou pomoc. Její přínos může být v těchto oblastech opravdu velký, mělo by se však zároveň ošetřit, aby se na ní lidé nestali závislí a nekomunikovali už pouze s ní. Měla by je právě nutit navazovat i další vztahy a kontakty s lidmi.

Změnila umělá inteligence vaše osobní digitální návyky?

Zavedla mě k prozkoumání toho, jaké digitální světy existují a na jakém principu. A přemýšlím, jak rozbíjet bubliny sociálních sítí, aby spolu lidé více diskutovali. Když dělám projekt, rád do toho zapojuju umělce, filozofy a lidi mimo AI komunitu. Diskutuji s nimi o hrozbách, které by to mohlo přinášet. A právě díky tomu, že se o tom bavíme takhle dopředu, nemáme sklony vytvářet nástroje, které jsou jen pro vydělávání peněz a staví na tom, že lidem snižují inteligenci a budují v nich závislosti.

Na druhou stranu je pro mě už často těžké rozlišit, která z myšlenek je moje a která nějakého digitálního člověka, s nímž jsem dané téma probíral. A proto mi připadá důležité mít chvíle, kdy člověk nepoužívá sítě, abychom – kdyby byl třeba nějaký blackout – byli schopni pracovat co nejvíce i bez nich.

Jan Tyl (* 1979)

Vývojář, analytik a propagátor umělé inteligence. Spolu s filozofkou a expertkou na nová média Ditou Malečkovou stojí za projekty jako je Digitální filozof nebo Digitální spisovatel. Vytvořil také Matyldu, která pokládala otázky politikům v superdebatě České televize. V roce 2018 založil společnost Alpha Industries, která se věnuje rozvoji umělé inteligence a projektům jako je Detektor urážek, Detektor emocí nebo Magický deník. Na Pedagogické fakultě UK vystudoval učitelství filozofie, etiky a náboženství. Pracovně začínal jako analytik a konzultant v různých bankovních domech, kde se věnoval hlavně zabezpečení elektronického bankovnictví či digitálním podpisům.

Související