Bez zpěvu, bez opery. Janáček Brno 2020 krvácí, ale pokračuje!

Figurína skladatele Leoše Janáčka v životní velikosti.
Figurína skladatele Leoše Janáčka v životní velikosti na snímku pořízeném 28. září 2020 v Brně. Celkem 16 figurín instalovalo brněnské turistické středisko v centru moravské metropole u příležitosti festivalu Janáček Brno 2020. Na figurínách lze najít QR kódy a přehrát ukázky z Janáčkovy tvorby. Foto: ČTK – Igor Zehl

Zabývat se důvody, proč k takové epidemiologické situaci došlo, a jakou roli na tom všem dlouhodobě hraje vláda, nemá v současné době úplně smysl. Výsledkem není jen omezení kulturního života, ale především zásadní komplikace pro umělce a další profese s tím spojené. Kultura krvácí a další nedostatečnou transfúzi ze strany státu by nemusela přežít. Krvácí i Janáček Brno 2020 — diváky i kritickou obcí oceňovaná přehlídka, která jednou za dva roky promění Brno ve světové centrum Janáčkovy hudby. Krvácí o to víc, protože ji vládní omezení zastihla bezprostředně po začátku akce.

Janáček bez opery není Janáček, a nahrazovat na poslední chvíli nákladné operní inscenace je prakticky nemožné. Organizátoři alespoň reagovali a narychlo přesunuli pondělní program na neděli (omezení platí od pondělí 5. října). Repríza sobotní premiéry Její pastorkyně v režii Martina Glasera a za hudebního nastudování Marka Ivanoviče díky tomu proběhla v neděli večer. V roli Kostelničky se v sobotu (v neděli pak již bohužel nikoliv) objevila finská sopranistka Karita Mattila, v současnosti nejznámější světová představitelka této role. Janáčkovo divadlo tím zažilo poslední operní inscenaci letošního ročníku festivalu. Středeční premiéra poslední opery Bohuslava Martinů Řecké pašije v režii Jiřího Heřmana byla zrušena, respektive přesunuta na 20. října. Neuskuteční se ani hostování Maďarské státní opery, která měla přivést Straussovu operu Salome v režii Zoltána Rátótiho. Náhradou za zrušené představení bude koncert Orchestru Janáčkovy opery Národního divadla Brno pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. Zazní díla Leoše Janáčka a Richarda Strausse, speciálním hostem bude houslista Josef Špaček.

Sopranistka Karita Mattila. Finská sopranistka Karita Mattila, v současnosti nejznámější světová představitelka role Kostelničky z Janáčkovy opery Její pastorkyně. Foto: Marica Rosengard

Co dál nabízí redukovaný Janáček Brno 2020? Na čtvrtek 8. října večer se přes všechny komplikace chystá v Mahenově divadle slavnost modernistické hudby. Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra uvede některá opravdu pozoruhodná díla. Třeba Říkadla pro nonet od Václava Dobiáše (na pozadí poběží krátkometrážní film Byl první máj z roku 1919), suitu z neoklasicistní opery Pulcinella Igora Stravinského a pak také Concertino pro klavír, dvoje housle, violu, klarinet, lesní roh a fagot Leoše Janáčka neboli Klavírní koncertík, jak ho občas nazýval sám autor.

Proběhne i koncert pražského dechového souboru PhilHarmonia Octet, a to v pátek 9. října večer. Na programu zatím je suita Janáčkovy opery Z mrtvého domu, kterou pro tuto příležitost upravil pro dechový ansámble Tomáš Ille. V neděli 11. října dopoledne zahraje v Divadle Reduta světově renomovaný Pavel Haas Quartet například Janáčkův emočně nabitý Kvartet z podnětu L. N. Tolstého „Kreutzerovy sonáty“. Koncert se bude živě streamovat na webu festivalu, Facebooku a kanále YouTube. Ve stejný den večer nabídne Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russell Daviese v brněnské Bazilice Nanebevzetí Panny Marie náhradní program za původně ohlášenou Glagolskou mši.

Pavel Haas Quartet. V neděli 11. října 2020 dopoledne zahraje v Divadle Reduta světově renomovaný Pavel Haas Quartet například Janáčkův emočně nabitý Kvartet z podnětu L. N. Tolstého „Kreutzerovy sonáty“. Foto: Marco Borggreve

V programu zůstal i recitál skvělého českého pianisty Jana Bartoše. Ten v minulém roce vydal výtečné album, na němž posluchače uvádí do Janáčkovy klavírní tvorby mimořádně kultivovaným způsobem. Interpretované skladby z alba uvede i v Brně: třeba první a druhou řadu Po zarostlém chodníčku, Thema con variazioni, V mlhách.

Závěr festivalu si žádá něco speciálního. 16. října mělo Brno hostit Bamberské symfoniky: legendární německý orchestr, jenž vznikl po druhé světové válce z hráčů tehdejší pražské Německé filharmonie. Pod vedením šéfdirigenta a brněnského rodáka Jakuba Hrůši měli zahrát Janáčkovu Velkou suitu z opery Příhody lišky Bystroušky (v úpravě Jakuba Hrůši) a Alpskou symfonii Richarda Strausse.  Nakonec tomu tak bude, ale trochu jinak! Orchestr v čele s Hrůšou solidárně zahraje v domovském Bamberku a koncert se bude živě přenášet do velkého sálu brněnského Janáčkova divadla. Dodnes někteří posluchači dokáží identifikovat ze zvuku orchestru pověstný böhmische Klang. Ať to bude böhmische Klang nebo bamberger Klang, bude to určitě skvělá hudba, ačkoliv v roušce a jen online.

Dirigent Jakub Hrůša. Jakub Hrůša v čele Bamberských symfoniků. Foto: Andreas Herzau

Situace se rychle mění, nejlepší je sledovat webové stránky festivalu. Nezapomenout vzít roušku a nebát se kultury. Při dalším ročníku Janáčka Brno 2022 to určitě bude za námi!

Související