Galerie bez diváků: Scénografka Preková zkoumá propustnost mezi světy

Výstavou Relativně propustná v pražské Pragovka Gallery provází scénografka Jana Preková, video: Ondřej Mazura

„Chtěla jsem divadelní věci dostat do jiného kontextu. Pro výstavu však vznikly i nové objekty. Zlákalo mě použít propustnost mezi výtvarným uměním a divadlem,“ popisuje Preková. Velmi ji ovlivnil prostor galerie, syrovost bývalé kuchyně přímo promlouvá a hraje s jednotlivými objekty.

Scénografka a kostýmní výtvarnice zde použila střípky věcí z inscenace Pan Pros, která se uváděla v DOXu (vybrala z ní velké bílé masky a video Slova, inscenaci režíroval Jan Nebeský), dále tu najdeme artefakty z inscenace Vytržení panny z Barby, kterou měl spolek Jedl od loňska uvádět v Divadle v Dlouhé, avšak pandemie plány překazila (zde jde třeba o obojky, jež v inscenaci nosí klášterní sestry).

Výstava Relativně propustná vybízí k hravosti. Návštěvník – tedy kdyby situace nebyla taková, jaká zrovna je – může padnout do pružin natažených mezi dvěma stěnami, anebo se zkusit dotknout madel, která scénografka schválně umístila tak, aby k dotyku vybízela, avšak chytit obě současně nebylo možné. Jindy diváka pobízí, aby si stoupl do lavoru a nechal se ozářit před proutěnou svatozáří. Ve skrytých zákoutích mu nastavuje „oltář“ ze smirkového papíru. Žlutá slova perme a able (neboli dohromady propustný) jako by se snažila vsáknout do podlahy…

pohled do výstavy Výstava Relativně propustná v pražské Pragovka Gallery, foto: Kateřina Zemanová

Jana Preková scénografii nevytváří popisně. Chce, aby s tématem hrála v polyfonní melodii, spoluvytvářela strukturu. „Scénografie je proud, který v představení může fungovat i jako protest proti tomu, co se na scéně zrovna odehrává. Když se řekne sníh, nemusí tam nutně padat sníh,“ vysvětluje.

Jak expozici Relativně propustná, tak další aktuální výstavy v Pragovka Gallery (Kryštof Brůha: Transmutatio, Eliška Perglerová: Nebezpečný odstup) si můžete projít virtuálně. Do expozice Elišky Perglerové lze také nahlédnout skrze okna galerie.

Jana Preková se narodila v Praze, kde absolvovala Střední umělecko-průmyslovou školu a roku 1983 scénografii na DAMU. Jako kostýmní výtvarnice a scénografka dlouhodobě spolupracuje s předními tuzemskými divadly a režiséry. Pedagogicky působí na Divadelní fakultě JAMU v Brně, jejíž Ateliér scénografie spoluzaložila a kde je docentkou. Rovněž spoluzaložila Ateliér tělového designu na FaVU v Brně, který do roku 2010 vedla a dodnes je v něm pedagogicky činná. V pražské Pragovce je Preková víceméně doma, od roku 2018 tam sídlí její vlastní ateliér.

Související