Marie Tomanová má ráda Češku Kate. Věnovala jí celou jednu výstavu

Stávající výstava dnes tolik populární fotografky Marie Tomanové v Moravské galerii Brno není velká, koncentruje se na jeden sál a na jeden námět. Na první pohled se může jevit jako instalačně skoro „chudá“. Ale to je pochopitelně záměr, v expozici – nazvané Kate, For You – je patrná promyšlená ruka autorčina kurátora a životního partnera Thomase Beachdela.
Prosvětlený čtvercový sál ve čtvrtém patře Pražákova paláce Moravské galerie Brno pojali Marie Tomanová a Thomas Beachdel jako místo setkání s přátelským vztahem, jenž váže autorku žijící v New Yorku s Češkou usazenou v téže megalopoli. Kateřina Vítová se narodila roku 1994 v Pardubicích, zdrojem obživy jí byl modeling. Setkaly se v roce 2017 v newyorském Brooklynu, v bytě, kde Kateřina (v Americe tedy Kate) žila s přítelkyní Odie. Tomanová je nafotila ve vaně plné vody a snímek Kate and Odie pak spolu s Beachdelem vybrala na titul své první knihy Young American (2019). Jádrem nynější výstavy Kate, For You jsou zvětšeniny ze všech šestatřiceti políček kinofilmu, který tehdy Tomanová v koupelně brooklynského bytu exponovala.

Jednoho letního odpoledne…
V knihách a výstavách analogové fotografie, zejména v průřezových, retrospektivních souborech, se lze občas setkat s tím, že jsou v pozitivech reprodukována políčka kinofilmu tak, jak byla v přístroji za sebou exponována. Takové náhledy slouží jako svého druhu studijní materiál, škvíra do autorské kuchyně poskytující informaci, z jaké hmoty autor/ka vybral/a „finální“ fotografii, záběr určený k prezentaci. Nejednou je zvolený snímek na filmovém proužku zaškrnut, orámován fixem. Tomanová a Beachdel – a řekl bych, že to byl především jeho nápad, jeho koncept – se rozhodli pro něco trochu jiného. Usoudili, že formu samostatné fotografie hodné vyzvětšování unese každé políčko onoho kinofilmu, jenž v létě roku 2017 prošel autorčiným fotoaparátem během jednoho „slunného odpoledne“ v brooklynském kvartýru. „Jde o silné gesto, které je důkazem otevřenosti a transparentnosti Tomanové jako fotografky,“ tvrdí kurátor Beachdel. „First Roll tvoří série momentů, které jsou ve vzájemném a blízkém kontaktu s téměř filmovým nádechem, i když jsou stále statické; je z nich cítit intimita a blízkost.“ Kurátor tento koncept prezentuje jako dílo nové, celý jeho titul totiž zní First Roll. Kate and Odie (2025).
Beachdel & Tomanová ovšem nepředkládají prostý sled šestatřiceti záběrů kinofilmového pásu. Pro jednotlivé snímky zvolili rozličné formáty, „rozházeli“ je na centrální stěnu výstavního sálu do různých výšek, formátově akcentovali jiné fotografie, než je zmíněná Kate and Odie z titulu Young American. Ukazují tím variabilitu přístupu, možnosti „čtení“ suroviny, výchozího materiálu. „Jde o roli filmu nafocenou v krátké době na jednom místě a ukazuje kulminaci (a narativ) tohoto zážitku sdíleného mezi třemi lidmi – Tomanovou, Kate a Odie. Současně je každá fotografie sama o sobě momentem, který ke své existenci nepotřebuje ty ostatní,“ píše Beachdel. Zde není od věci s ním polemizovat. Za prvé: ne každé políčko obsahuje záběr, jenž by „čistě“ fotograficky samostatně obstál, některé snímky jsou evidentně pouhý nához, bloudění, hledání okamžiku a úhlu záběru. (Zároveň však platí, že žádný z nich není zcela evidentní odpad, že Tomanová necvaká bez rozmyslu, že pracuje velmi vědomě.) Za druhé: sama existence konceptu First Roll. Kate and Odie (2025) stojí na tom, že každá z těch fotografií naopak potřebuje ty ostatní.

Není to jediný paradox výstavy Kate, for You – další se vyskytuje ve zpracování exponátů. Všechny autorka nafotila analogově, na barevný kinofilm, na tomto faktu koncepce výstavy stojí. Ovšem podoba zvětšenin, například zvolený papír, na nějž jsou snímky vytištěny, náleží do světa digitálních technologií, takže výsledkem je hybrid, jenž sice zdůrazňuje analogovost, ale současně jde o koncept nemalou měrou využívající digitálnosti. Dá se to pochopit, neboť analogově, takzvaně „postaru“, nazvětšovat fotografie na barevný papír by stálo strašlivé peníze. Rozpolcenost je v sále Pražákova paláce patrná i v tom, že letos Tomanová natočila zpověď své přítelkyně Kate, jednadvacetiminutové video Kate 2025. Ve smyčce se promítá na dvou analogových monitorech, ale nebylo natočeno na film či na VHS kazetu, jedná se o digitální záznam.
Tohle děláme i pro vás
Soubor First Roll. Kate and Odie (2025) doplňují na postranních stěnách sálu další snímky Kate z let 2019–2023, i pro ně Tomanová & Beachdel zvolili plejádu formátů. Kate je na nich zachycena někdy s Odie, někdy, a to častěji, sama (jejich partnerský vztah se ovšem rozpadl, na posledním záběru vidíme Kate s novou přítelkyní Jess). Fotografka tedy „nepoužila“ Kateřinu Vítovou pouze pro jedno focení v létě 2017, nýbrž zůstaly v kontaktu, vzniklo přátelství a Marie Tomanová z něj těží možnost vyprávět příběh této ženy v čase.

„Není náhoda, že si Tomanová zvolila pro svou výstavu Kate. Jde o gesto vyjadřující nabytou sílu – sílu autorky samotné, ale i druhých lidí. Rozhodla se ji udělat o Kate, protože může. Vytváří ji ‚pro‘ Kate, ale i pro vás. Je o lásce, vztahu i vzájemné podpoře. A je to právě podpora, která Tomanové na umělecké dráze scházela, a to i v Brně. Jeden ze způsobů, jak nahlížet výstavu Kate, For You, je vnímat ji jako návrat k sobě a memento překonávání životních překážek,“ píše Thomas Beachdel. Jsou to slova dílem trochu tajnosnubná, naznačující jakousi nepřízeň, dílem patetická, dílem jde o kurátorskou hantýrku pumpující do výstavní kolekce významy.
Skutečnost je prostší, ne však mělčí: zkrátka Marie Tomanová má s jedním ze svých modelů speciální vztah. Vypráví o Kate, potažmo vypráví o sobě. To, co říká o sobě, zejména skrze koncept First Roll. Kate and Odie (2025), si může dovolit a je atraktivní zejména proto, že už má jméno a dbá na svůj marketing. A je evidentní, že Thomas Beachdel dobře ví, jak zhodnotit nastřádaný materiál své autorky a partnerky.
Marie Tomanová: Kate, For You
Kurátor: Thomas Beachdel, grafické řešení: Lukáš Kijonka, tisková příprava fotografií: Radek Typovský, Studio Marvil, Praha, tisk a rámování: Fotonova, Praha.
Moravská Galerie Brno – Pražákův palác, Husova 18, Brno. Výstava trvá do 28. září 2025.