Nastražené uši. Lednové novinky české hudební alternativy ve výběru Vinyly
Máme tu první letošní přehled nových titulů tuzemské hudební alternativy. Početně – ne však kvalitou! – je sestava slabší, než předchozí měsíce, což je vzhledem k pozvolnému rozjezdu roku pochopitelné. Přehled novinek sestavují organizátoři cen Vinyla za účelem lepší orientace na trhu.
Obal alba Nemoc dvojice Schwarzprior. Cover je dílem Tomáše Motala, který je nyní též uznávaným výtvarníkem a tvůrcem komiksů, repro: Bandcamp
Schwarzprior: Nemoc
Z darksynth tria, které v roce 2015 vyhrálo Vinylu coby objev roku, je nyní už pouze dvojice. Nicméně zpěvák Tomáš Motal a hudebník Edgar Schwarz zvládli projekt po dlouhé pauze „nahodit“. Novinku Nemoc s nimi masteroval Moimir Papalescu a ve studiu jim asistoval Dominik Pecka; cover je práce Tomáše Motala, který se v mezičase stal uznávaným výtvarníkem a tvůrcem komiksů. „Byla to choroba, která v nás dlouho metastázovala a jedinou možností bylo ji vyříznout ven,“ prohlásil Motal v rozhovoru pro Hudební přátelské okénko, čímž také vysvětlil název alba, jež bylo ohlášeno animovaným klipem režiséra Jakuba Krejčího ke skladbě Bauhaus Brusel.
Vyšlo 2. ledna 2023 vlastním nákladem skupiny.
Obal alba Revenge dvojice Body of Pain: Revenge. Cover navrhla Tereza Ovčačíková s použitím fotografie Tomáše Noska, repro: Bandcamp
Body of Pain: Revenge
Temná elektronika. Pražští Body of Pain, to jsou hudebník a výtvarník Jan Vytiska (ex-Johny The Horse) a zpěvačka a modelka Tereza Ovčačíková. Debutovali předloni albem We No Longer Exist Anymore, další desku – s názvem Revenge – zveřejnili s nástupem letopočtu 2023; křtít se bude 2. března v pražském Paláci Akropolis na akci PULZ. O obal novinky se postarala Tereza Ovčačíková s použitím fotografie Tomáše Noska. Mix a master obstaral Dominik Gajarský. „Tempo a intenzita beatů je vražedná, přičemž celková atmosféra jako by vypadla z vlhkého snu hlavního antagonisty nějakého osmdesátkového slasher hororu,“ píše o albu portál Hudbokaps.
Vyšlo 3. ledna vlastním nákladem.
Obal alba Sunlight postmetalové pětice FDK, repro: Bandcamp
FDK: Sunlight
Po třinácti letech (!) se vrací postmetalová pětice FDK, která svojí temnou hudbou překročila hranice Česka. Třetí studiové album pojmenovala Sunlight, což navazuje na linii předchozích, jasně uchopitelných názvů alb FDK. Vydání desky je symbolickým úsvitem pro kapelu, která velmi dlouho nebyla vidět. „Rádi k sobě dáváme protiklady, a tak se nabízelo použít pro vesměs melancholicky temnou desku něco, co ji prozáří. Ovšem sluneční paprsky nejen dávají život, mohou jej i zničit,“ říkají FDK o novince. O její zvuk se postaral Amák a ohlásil ji klipový singl Prayer To The Sunlight. Album se bude křtít 9. února v brněnském Kabinetu múz.
Vyšlo 13. ledna na značce Kabinet Records.
Cover alba Tomáše Dvořáka Shoulders of Giants, které je soundtrackem ke stejnojmenné hře od nezávislého newyorského herního studia Moving Pieces Interactive, repro: Bandcamp
Tomáš Dvořák: Shoulders of Giants
Už jsme si zvykli, že Tomáš Dvořák aka Floex vydává své videoherní soundtracky pod občanským jménem. Novým přírůstkem do jeho diskografie je hudba ke hře Shoulders of Giants od nezávislého newyorského herního studia Moving Pieces Interactive. Soundtrack vyšel v týž den jako hra. Je to první deska, kterou Dvořák/Floex nahrál ve svém novém studiu v Úvalech a tvrdí o ní, že je přelomová ve zvuku. Skladby jsou inspirované různými krajinami zobrazenými ve hře. „I když deska vznikla původně jako soundtrack, vnímám ji jako plnohodnotný titul fungující sám o sobě. Je to možná celkovým stylem, který je energičtější než mé předešlé soundtracky. Jsem zvědav, jak budou hudbu posluchači vnímat; je to cinematické techno nebo spíš elektroakustická nahrávka nové generace? Každopádně věřím, že je bude bavit minimálně tak hodně, jako mě bavilo ji skládat,“ říká Floex.
Vyšlo 26. ledna na značce Minority Records.