Teoréma v Divadle v Dlouhé: Nechte ty obrazy k sobě přijít. Nebojte se být spolutvůrci!

Teoréma
Host přijel (vpravo) a v rodině se začaly dít věci… Záběr z inscenace Teoréma v pražském Divadle v Dlouhé, foto: Divadlo v Dlouhé – Martin Špelda

Inspiračním zdrojem se pro režiséra Jakuba Čermáka a dramaturgyni Martu Ljubkovou stává stejnojmenný film italského autora Piera Paola Pasoliniho. Tvůrci s empatií přenáší Pasoliniho dílo do svébytného divadelního tvaru. Neobtiskávají jej. Vychází z pasoliniovské esence a přetavují ji na jevišti do jímavých obrazů, v nichž herci fungují s pevným vedením pohybu, v intenzivním napětí a v partnerském napojení. Na scéně se skládají situace velmi konkrétní, přitom paradoxně silné svou obecností. Onu obecnost vidím v postavách: matka (Klára Oltová), otec (Pavel Batěk), dcera (Štěpánka Fingerhurtová), syn (Samuel Toman) a – ovšem – onen Host (Matyáš Řezníček). Přijede do domu této rodiny, postupně se intimně sblíží s každým jejím členem. Poté tajemný cizinec rodinu opouští a zanechá ji pohnutou, rozbitou, proměněnou.

Teoréma Host se ohlašuje. Záběr z inscenace Teoréma v pražském Divadle v Dlouhé, foto: Divadlo v Dlouhé – Martin Špelda

Absence slov odhaluje zástupnost postav za kohokoliv z nás. Inscenace je nabídkou pro řetězení diváckých asociací. A především tato schopnost tvaru mě uchvacuje a dráždí zároveň, jelikož nenásilně vábí na povrch můj vlastní příběh. Výsostná divadelnost inscenace nutí dohlížet za obzor. Host může být touhou, pravou láskou, poznáním sebe sama. Setkáním s někým, kdo nás osvobodí, a můžeme se pak plně nadechnout. Setkáním s někým, kdo ovšem také může probudit to nejhorší v nás. Poznání, pohnutí, opak stagnace. Cizinec přichází a naruší zaběhlé pořádky, promění obraz, který o sobě postavy mají. Setkání ve své krutosti i křehkosti objevné. Teoréma je něco, co není třeba dokazovat. Teoréma v Dlouhé může být láska, bez níž postavy nedokážou existovat, ať už je jejich následná existence jakákoliv.

Teoréma Pavel Batěk v inscenaci Teoréma v pražském Divadle v Dlouhé, foto: Divadlo v Dlouhé – Martin Špelda

Pokusím se podstatu inscenace vyjádřit skrze jeden konkrétní obraz, jenž ve mně utkvěl, objal mě a rozdmýchal můj vnitřní svět k navázání velmi subjektivního kontaktu s tímto divadelním tvarem. Nemocný otec leží na posteli. Host k němu přichází a dává mu napít. Otec dlouze pije půllitr vody. Host se o otce postará, uzdraví jej, dá mu sílu nejdříve zkusit zabít v sobě pnutí. Posléze ho z pevného objetí nechává v jemné intimnosti položit dlaně na své tváře. Co by pro mě samotnou byla ona voda? Co by ve mně probudila a uzdravila? Kdo by mi dal napít? Otázky se nabalují a neutichají. Přeji všem divákům, aby se nebáli být spolutvůrci a nechali se obrazy vést k sobě samým.

Tvůrci vstřícnost k divákovi dokazují ihned na počátku, kdy se na scéně objeví dvě prohlášení: „Toto není příběh, ale zpráva.“ – „Forma není realistická, ale emblematická, záhadná.“ Divák tedy může odhadovat, na jakou cestu se vydává, a pokud se neuzavře, může být silně zasažen i křehce pohlazen.

Divadlo v Dlouhé, Praha – Pier Paolo Pasolini: Teoréma

Scénář: Jakub Čermák, Marta Ljubková, režie: Jakub Čermák, dramaturgie: Marta Ljubková, výprava: Pavlína Chroňáková, Mrina Zwyrtek, hudba: Matěj Kotouček, pohybová spolupráce: Jan Razima
Premiéra: 14. září 2024, psáno z první reprízy 2. října 2024.

Související