V kůži Franze Kafky. Beze slov, v silně rezonujícím tanečním proudu

Co to vidí Franz? Záběr z inscenace Kafka Národního divadla Brno, foto: NdB

Životem věhlasného pražského německého spisovatele se zabývala řada dokumentů a filmů, aktuálně snímek Franz v režii Agnieszky Holland. Některé Kafkovy prózy byly zfilmovány a dočkaly se tanečních zpracování i v tuzemsku. Příklady: Proces byl na repertoáru Baletu ND Praha v choreografii Maura Bigonzettiho (Kafka: Proces/The Trial, premiéra 2019). Kafkovu Proměnu inscenoval v Plzni soubor Dekkadancers (2018). Spisovatelův život zachytil Attila Egerházy v komorně laděné inscenaci Kauza Kafka v Českých Budějovicích (2013). Jeho osobnost nepřestává přitahovat pozornost nejen proto, že vloni uběhlo sto let od jeho úmrtí, kdy podlehl tuberkulóze, ale především pro mnohovrstevnatost jeho textů.

Trailer inscenace <em>Kafka</em> Národního divadla Brno, foto: NdB
Trailer inscenace Kafka Národního divadla Brno, foto: NdB

Kafka se narodil se v Praze, na rohu Maislovy a Kaprovy ulice jako nejstarší z pěti sourozenců, z nichž nejdéle žily tři Kafkovy sestry Elli, Valli a Ottla, které zemřely v koncentračních táborech. Jejich bratr již od mládí disponoval bystrým a ostrým viděním okolí a sebe sama. Do svého deníku si napsal: „Pozoroval jsem – nic nebylo snadnější –, že chodím obzvlášť špatně oblečený, jenomže mé myšlení nebylo celá léta s to nalézt příčinu mého žalostného vzezření v mých šatech. Protože jsem už tehdy, spíš tušením než skutečností, směřoval k podceňování sama sebe… Následkem toho, jsem svým ošklivým šatům podřídil i držení těla, chodil jsem s ohnutými zády, pokleslými rameny, nevěděl, co s rukama a nohama.“

A přesně takový dojem budí zpočátku i hrdina stejnojmenného baletu Národního divadla Brno (NdB), do něhož se zapojila trojice choreografů: Markéta Pimek Habalová, Barbora Rašková a Glen Lambrecht. Vedle hlavního baletního souboru v inscenaci vystupují NdB 2 (junioři) a NdB 3 (senioři).

On a jeho díla jednou jsou

Sólista Arthur Abram sedí na rampě – s povislými rameny, v šedém obleku, s buřinkou na hlavě; jako bychom měli před sebou samotného Kafku s jeho pobledlou tváří a výraznýma očima, s uhlazenými tmavými vlasy. Pomalu vstává, pronikavý, smutný pohled směřuje do obecenstva a nadzvedá oponu, jež vypadá jako šedá oprýskaná zeď. Na jevišti stojí sbor, nad ním visí velké černé lampy, do jejichž světelných výsečí tanečníci vstupují. Hra o životě, hra o život začíná.

Osamělý Abram sedí za stolem, jeho ruce prudce gestikulují, chytá se za třeštící hlavu, na moment ji pokládá na stůl, ale klid nenalézá. Musí se vypsat, dostat chmury z hlavy, píše rukou po imaginárním papíru. Kolem stolu se srocuje jeho rodina, tři setry, matka a otec. Ten je autoritou, zachází s dětmi dle svého založení, silácky, hlučně a prchlivě a Franz se marně snaží vyjasnit jejich trapně váznoucí a bolestivě zjizvený vztah. Otcovo nepochopení a odsudky jeho syna drtí, ještě více nahlodávají Franzovu sebedůvěru (Kafka napsal otci více jak stostránkový dopis, který však adresát nikdy do rukou nedostal).

Záběr z inscenace Kafka Národního divadla Brno, foto: NdB

Inscenace se zaměřuje na konstelace rodinného i milostného Kafkova života, které se propsaly do jeho textů. Proto se Kafka jako člověk v brněnském baletu stává jak hlavním aktérem, tak součástí partií inspirovaných Proměnou a Procesem. Vstupuje do svých děl a spolu s ním do sledu deseti jevištních obrazů proniká stále zřetelněji osamocení i (sebe)obviňování. Jeho životní peripetie se zde kříží s literární výpovědí vypovídající o spisovatelově intelektu, hluboké citlivosti a ostrém vidění skutečnosti.

Chlad a věcnost vzbuzuje výtvarné řešení v kombinaci bílá a černo-šedá, s propracovaným svícením – tlumeným i jasným, kdy v jednu chvíli se dvě velké lampy stáčí do hlediště, oslňují diváky a světelný proud míří na Abrama schouleného uprostřed jeviště. Na konci první části je nemotorným znetvořeným tvorem – broukem jako v Proměně. Do podivného stvoření se transformují postupně všichni: ze sborového výjevu, v němž tanečníci v bílých košilích, černých kalhotách s buřinkami na hlavách o sto šest ťukají do kláves na imaginárních psacích strojích, se vylupuje transformace těkajících prstů do zvířecích pařátků… Tanečníci/brouci naléhají na stoly, za nimž předtím způsobně seděli, ale teď marně vzdorují zemské tíži a jsou deformováni realitou/výrůstky připnutými na těle. Kruh nicoty se uzavírá, jasně zelená světla a stoly se stahují kolem Kafky, zoufalého, pokořeného, v němém výkřiku stahujícímu paže do hlediště.

Nejprve Felice, pak Dora a samozřejmě Max

V inscenaci se objevují také dvě z Kafkových osudových žen – Felice Bauerová (tančí ji Se Hyun An) a Dora Diamantová (Rashmi Torres). První stála na počátku, druhá na konci jeho života a jejich vztah dokládají stovky dopisů. Psaní se stalo pro Kafku nutností, osvobozoval se v něm od úřadování v pojišťovně. Pochopení a podporu Kafka nachází u Maxe Broda (João Gomez), spolu tančí a přitom „rozmlouvají“ – to jsou ty momenty, v nichž trýzeň ustupuje a na Abramově tváři se objeví úsměv.

Radostné chvíle také prožívá ve druhé části baletu s Dorou Diamantovou, jež ho utěšuje během jeho pobytu v sanatoriu. Abram leží na pojízdně posteli, s bílou prostupnou stěnou v pozadí, partnerka ho hladí. Jejich lyrický duet je něžný, naplněný láskyplností a nadějí na uzdravení, když dvojice divoce rozjíždí lůžko po scéně. Blíží se finále, v němž se nemocný Kafka stává součástí svého Procesu. Tanečníci v šedočerných celotrikotech vchází na hrací plochu mezi dvěma mobilními schodišti a choreografie Glena Lambrechta reaguje na orchestrální kompozici Alfreda Schnittkeho – tanečnice provádějí neoklasické vazby na špičkách, estetika rovných čistých linií je narušovaní zalomením v zápěstí a vybočením z osy.

Obraz kafkovského světa. Záběr z inscenace Kafka Národního divadla Brno, foto: NdB

Popsaná partie kontrastuje s předchozími obrazy od choreografek Habalové a Raškové, které vycházejí ze současného tance a přinášejí dynamické taneční proměny, výraznou gestiku paží a tok pohybu, který se žene vpřed jako neklidné řečiště. Bez překážek, bryskně, s velkou razancí a v souladu s vybranými skladbami Nilse Frahma, Philipa Glasse, Maxe Richtera a Caroline Shaw. V baletu několikrát sjíždí na scénu světelný velký rám. Za ním stojí Abram, ohmatává ohraničený prostor a prostupuje prázdnou plochou. Konstrukce se dvakrát na okamžik prudce rozžhne a oslní diváky jako obrazovka počítače, kde se lze ztratit ve virtuální realitě. (V duchu si říkám, co by na to asi tak pověděl Kafka…)

Hudební kompozice jsou emotivní, působivé a posilují dramaturgicky a režijně konzistentně vystavěnou inscenaci. Ta pulzuje v rychlém tempu, spolu s představitelem Kafky se ocitáme ve spisovatelově hlavě plné neklidu, který je cítit i z každého póru Arthura Abrama, jenž je nejen v kůži Franze Kafky, ale dostává se i pod ní. Svým zjevem, hutným herectvím, muzikalitou, plastičností a vnitřním zaujetím pro mě ztělesňuje Kafkova slova: „Já nikdy neprožiju mužný věk, z dítěte se rovnou proměním v bělovlasého starce.“

V posledním výjevu mají účinkující částečně skryté tváře, na hlavách nosí vyobrazení nočních můr, jejich ruce prodlužují dlouhé pařátky – před sebou máme bizarní, anonymně vyhlížející postavy v čele se soudcem s červenými rukavicemi a kuklou na hlavě. On vynáší ortel, vyhání Abrama/Kafku na kraj jeviště, kde usedá a padá dolů, do věčnosti…

Plakát k inscenaci Kafka, repro: NdB

Autorka je choreoložka, taneční kritička, taneční terapeutka. Absolvovala Hudební a taneční fakultu AMU. Je redaktorkou Tanečních aktualit, externí pedagožkou HAMU. Publikuje recenze a rozhovory v denním a odborném tisku.

Poznámka redakce: Recenze hodnotí konkrétní premiérově představení provedené 24. října. Postavy jsou však alternovány, takže návštěvník se při některé z repríz setká s jiným obsazením, než je popsáno zde. Kupříkladu Kafku tančí nejen Arthur Abram, ale také Shoma Ogasawara, João Gomes a Manuel Romero de Haro. Felice Bauerovou ztělesňují Anna Yeh, Se Hyun An nebo Sarah Ronešová. Doru Diamantovanou tančí buď Rashmi Torres nebo Gloria Benaglia. A tak dále.

Balet Národního divadla Brno: Kafka

Koncept a režie: Markéta Pimek Habalová, choreografie: Markéta Pimek Habalová, Barbora Rašková /(Proměna), Glen Lambrecht (Proces), hudba: Nils Frahm, Philip Glass, Max Richter, Caroline Shaw a Alfred Schnittke, scéna: David Janošek, kostýmy: Pavel Knolle, světelný design: Jakub Julínek.
Premiéra 24. října 2025, Janáčkovo divadlo v Brně.

Související