Výtečným způsobem přeneslo Malé divadlo antického Herkula na krumlovské Otáčivé hlediště

Tým Malého divadla z Českých Budějovic má za sebou na českokrumlovském Otáčivém hledišti v posledních sezónách kvalitní a zábavné rodinné inscenace. Premiéra letošního léta – Herkules – tedy neměla lehkou výchozí pozici, neboť jí předcházel úspěch inscenací Ztracený svět (2018, režie Petr Hašek) nebo Úplně celá česká historie (2022, režie Janek Lesák). Jak novinka obstála?
Své síly letos spojili bývalý umělecký šéf Malého divadla a současně režisér Herkula Petr Hašek a nynější umělecký šéf scény, autor scénáře a dramaturg David Košťák. Ten vyšel z mýtu o Herkulovi, avšak oprošťuje jej o fatální drsnost antické tragédie a soustředí se na hlavního hrdinu a jeho okolí. V protagonistovi nachází mladíka dnešní doby, který chce poznat svého tátu, pečující maminka mu přijde trochu trapná a sám si připadá, že nikam pořádně nezapadá. To je vysvětlitelné poměrně logicky: Herkules je synem boha Dia a smrtelnice Alkmény. Na člověka oplývá až moc velkou silou, avšak bohem není. Je tedy tak trochu moc, i tak trochu málo.
Inscenace pod širým nebem Českého Krumlova bývají programově rodinné a Herkules to bere v potaz právě tím, že hrdina si hledá své místo ve světě. Otázky spojené s identitou a místem ve společnosti si pokládáme všichni bez ohledu na gender a věk. Košťákovy postavy mluví současným jazykem, dialogy jsou vtipné a daří se mu nacházet nitky vztahující se ke světu současného diváka: je tu téma přátelství, vyskytuje se zde politická reprezentace v podobě antických božstev a jejich volebních preferencí, rodiče se mohou napojit na linku Herkulovy matky Alkmény.

Tvůrčímu týmu se podařilo vytvořit jímavé a výtvarně silné jevištní obrazy. Vtáhne nás mořský svět boha Poseidona, ohromí temnota Hádova podzemí i souboj Herkula s nadměrnou loutkou lva. To vše z dílny scénografa Jána Tereby. Vizuální stránka je zkrátka jasnou předností inscenace a genius loci scenérie zámeckých zahrad to vše ještě pozvedá. Pokud snad někomu z vás někdy ze vzpomínek vyvstane obraz Terebových nezapomenutelných velkých loutek dinosaurů z inscenace Ztracený svět, tak u Herkula se dostaví podobně blažený pocit.
Ondřej Běhan coby Herkules má možnost během své cesty na Olymp a zase zpátky projít uvědoměním, prozřením a vyzráním. V prvních chvílích potkáváme mladíka klátícího se ze strany na stranu, s pubertálním nábojem rozhazuje rukama, šklebí se a odmlouvá. Na konci hledíme na pevného muže, který hrdinství dokazuje především ve své lidskosti, dobrotě a odvaze postavit se na správnou stranu, po bok přátel a rodiny. Ondřej Běhan naplňuje oblouk postavy plynule a plně. Je hrdinou, s nímž chceme jít v příběhu dál a fandíme mu. Má energii potřebnou k soubojům, k vyburcování publika ke společnému skandování, k zavěšení se do vzduchu.

Kamarádem a věrným souputníkem se Herkulovi stává kentaur Cheiron v podání Jiřího Brnuly. Cheiron je postava perfektně vystavěného komického rázu – od textu, přes režijní vedení po přesné herecké naplnění. Brnulovi se totiž daří nacházet v poměrně expresivním hereckém výrazu nuance vytříbeně balancující komiku a nadsázku, aniž by sklouzávaly ke karikatuře. Brnula opětovně dokazuje, jak výraznou tváří českobudějovického ansámblu je.
Režisér Petr Hašek kombinuje nadsázku ve vedení hereckého výrazu, vycházející z laskavého odstupu vůči těžké řecké tragédii, s muzikálovým hyperbolickým gestem. Zároveň umí scénu zniternit a předat téma v jemném tónu. V inscenaci spolupracuje se sborem Veselé chvíle, s hudbou Davida Hlaváče a s texty Heleny Koblischkové, což v úhrnu staví energickou a poměrně komplexní hudební inscenaci.
Herkules v sobě integruje kvalitní práci všech složek tvůrčího týmu a vykazuje schopnost a dar předat divákovi poselství. Malé divadlo odvádí na Otáčivém hledišti práci, která strká do kapsy „velikou“ činohru již po několikáté a zaslouží si pozornost všech diváckých generací.
Malé divadlo, České Budějovice – David Košťák, Petr Hašek: Herkules
Režie: Petr Hašek, scénář a dramaturgie: David Košťák, texty písní: Helena Koblischková, hudba: David Hlaváč, choreografie: Kamila Mottlová, scénografie a loutky: Ján Tereba, kostýmy a mapeti: Jitka Nejedlá, zvukový design: Roman Hron, speciální efekty: Martin Furch, David Kubec.
Premiéra 12. července 2025 na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově.
Nejbližší reprízy: 21., 22., 23. a 24. srpna 2025, 28., 29., 30. a 31. srpna 2025 a 6. a 7. září 2025.