Zběsilá noční jízda za záchranou světa. Esence béčkových filmů na jevišti i na plátně

Pojďme si přiznat, že životě potřebujeme i trochu béčkové zábavy! Umělecky „pokleslá” zábava utváří naši popkulturu, vyvažuje nároky kultury „vysoké”. Každý máme své guilty pleasure. Můžou to třeba být filmové krváky s patetickými dialogy, jimiž se inspirovali Janek & Natálka v inscenaci 27 litrů umělý krve.
Natálie Strýčková Preslová a Janek Lesák tvoří osvědčený tvůrčí tandem a zároveň umělecké vedení pražského Divadla NoD. Ve svých inscenacích dokáží spojovat lehkost, komiksovou zkratku, nadsázku, vtip, popkulturní odkazy. Netlačí na přesah tématu, přesto je právě přesah přítomen. Jejich osobitá tvorba je zaměřená jak na dospělého, tak dětského nebo teenage diváka. Ve 27 litrech umělý krve však přesah žádoucí vlastně není. Vychází se z béčkových inspirací. Přesto jde o kvalitní počin.
Příběhová linka je přímočará a jednoduchá. Zemětřesení způsobí nedostatek zásob krve, ovšem upíři žijící v Praze i tak volají po své denní dávce. Kurýrka Dvojka (Lumíra Přichystalová) se vydává zachránit svět i sama sebe. Jak její zběsilá noční jízda dopadne? Ano, zvu vás na inscenaci, která má právě takovou zápletku, umělá krev stříká na všechny strany a je doplněna o jednoduché, patetické dialogy.
Všechno, co se na scéně děje, živě snímají kamery a přenáší na plátno zavěšené nad jevištěm. Diváci tedy mohou pozorovat film i jeho natáčení. Postavy „na place“ mluví anglicky a ve stejném čase jsou dabovány do češtiny. Jsme bombardováni vjemy: video, živá akce na scéně, po pravé straně jeviště dabéři. Celý proces je výsostně vtipný, ale provozně náročný na důkladné načasování akcí a na soulad všech složek – od herců přes kameramany, tvůrce efektů až po střih. Celkový dojem je svižný a zábavný, ovšem pouze díky tomu, že od všech, kdo tu lehkonohost produkují, to vyžaduje maximální nasazení a přesnost. Lumíra Přichystalová jako hlavní hrdinka téměř nesleze z jeviště. Přirozeně existuje v rychlých proměnách scény, herecké gesto i výraz stylizuje ve správné béčkové estetice, udržuje nadsázku v míře zdařile se vyhýbající čisté parodii. Je radost sledovat nejen ji, ale i práci celého týmu.
Závěrečné titulky přináší zprávu vztahující se k darování krve, což bychom mohli považovat za onen tematický přesah. Jenže už v prologu se její výpovědní hodnotě autoři vysmějí. Přesto zůstává výzva k dárcovství ve vzduchu a možná právě lehkost a vtip, s nímž je sdělována, není zanedbatelná. Závěr je tedy pravděpodobně spíše alibi pro zběsilou jízdu s umělou krví. A já toto alibi s radostí přijímám.
Plakát k inscenaci 27 litrů umělý krve, repro: Divadlo NoD
Divadlo Nod, Praha – Janek & Natálka & herci.: 27 litrů umělý krve. Živě natáčený béčkový film
Režie: Janek Lesák, dramaturgie: Natálie Strýčková Preslová, kamera: Luboš Hradec, Kryštof Kučera, hudba: Ivo Gregorec Sedláček, light design: Daniel Kozlík, sound design: Vojtěch Drobek Krátký, technické řešení: Vojtěch Drobek Krátký, Daniel Kozlík, Matěj Procházka, Dominik Migač, výroba vozidel: Jan Tomšů, kostýmy: Kapitán Pepé.
Premiéra 3. února 2025, psáno z premiéry.