Cembalista Jean Rondeau přijíždí na Moravu a chystá velké dobrodružství

Jean Rondeau
Přitáhne vás k cembalu? Jean Rondeau, foto: Warner Classic – Baghir

Pokud jste si mysleli, že hra na cembalo je striktně ohraničena repertoárem nebo způsobem interpretace, bude pro vás hra tohoto „zlobivého kluka“ obrovským překvapením. Cembalo je specifický nástroj a jeho zvuk nelahodí každému. Ovšem právě bezprostřední virtuozita tohoto čerstvého třicátníka, okořeněná špetkou umanutosti, otevírá cembalo i mimo kruhy posluchačů staré hudby. A častokrát je to opravdu „jízda“. Žánr, který je považován za delikátní, je náhle podáván elektrizujícím způsobem. Je to právě Jeanova mladistvost, co všechnu tuhle senzaci způsobuje a slyšíte ji i v nejjemnějším úhozu. Tento způsob pojetí přitom neubírá nic na skutečnosti, že díla od autorů jako Rameau, Royer či Bach znějí pod jeho rukama skvěle. Rozdíl je v tom, že to není vážná hudba kdesi z minulosti, ale snaží se k nám mluvit zvukem a podáním dneška.

Jean Rondeau
Pusťte si video, jež vzniklo k albu Vertigo, zdroj: YouTube, foto: Warner Classic – Baghir

Je to trochu cembalový rock’n’roll, což se někomu nemusí líbit. Údiv v nejednom případě lehce přechází do pohoršení. Není však k tomu vážný důvod. Vždyť i při ostentativním odhazování uhlazenosti a patosu nechybí Rondeauovi ryzí virtuozita – a také vřelost, vášeň, poetika. Tomu všemu dá zaznít v nástroji, jenž pod jeho rukama uhrančivě zpívá, aniž by byl přeestetizovaný. Viz třeba album Jeana Rondeaua Vertigo (nahrávka vyšla u společnosti Erato v roce 2016), na níž hráč interpretuje dva mistry francouzského baroka, Josepha-Nicolase-Pancrace Royera a Jeana-Philippa Rameaua. Život tryská ze všech jeho nahrávek; z Bacha i ze Scarlattiho, nebo i z desky Nevermind, na níž se Rondeau s dalšími hudebníky přibližuje jazzu. Řekl by snad někdo, že cembalo může být hip? Může!

dva muži pózují u modrých dveří
Jean Rondeau & Thomas Dunford a skladba Jupiter, zdroj: Youtube, foto: Parlophone Records Ltd. – Oleksandra Rusanova

Festival Concentus Moraviae nabídne, jak již bylo řečeno, dva koncerty Jeana Rondeaua; sólový recitál v pondělí 14. června na zámku v Milovicích nedaleko Kyjova a o den později, v úterý 15. června, v kostele sv. Václava v Tišnově, severně od Brna, kde vystoupí společně s loutnistou Thomasem Dunfordem. Pondělní setkání nabídne díla již zmíněných Rameaua a Royera, kromě toho Rondeau představí dalšího francouzského skladatele Françoise Couperina. Lákavý je i úterní koncert; spolupráce s o tři roky starším loutnistou Thomasem Dunfordem totiž přinesla úžasně barvité album Barricades (vloni jej vydala společnost Erato).

Jean Rondeau uvedl pro The New York Times, že když hrají s Thomasem Dunfordem, stávají se v tu chvíli „jednou osobou“. V Tišnově nabídnou sondu do staré francouzské hudby. Ale nenechte se mýlit, bude to „jiný“ zvuk; v něčem současný, ale s respektem k bohatosti dané hudby. Oba koncerty jsou příležitostí setkat se s oběma „výrostky staré hudby“, ale především poznat hudbu způsobem, který je více než mimořádný!

dva muži opírající se zády o kmen stromu, v pozadí pole Jean Rondeau s loutnistou Thomasem Dunfordem, foto: Parlophone Records Ltd. – Oleksandra Rusanova

Concentus Moraviae 2021 potrvá až do 26. září. Slibuje skvělé zážitky! Třeba belgicko-tuniskou zpěvačku Ghaliu Benali společně s rakouskou interpretkou na violu da gambu Rominou Lischka a belgickým kontrabasistou Vincentem Noiret 10. června v Hustopečích. Chorály ve staročeštině („jak se dělá český chorál podle husitského receptu“) můžete vyslechnout v podání Tiburtina Ensemble 17. června na zámku Rájec-Jestřebí. Německou houslistu a flétnistku Annu Fusek, rezidenční umělkyni letošního ročníku Concentus Moraviae, máte možnost vidět a slyšet 20. června na zámku v Jaroměřicích nad Rokytkou. Představí se s dalšími hudebnicemi a hudebníky z uskupení La Cosmologie de la Poire v komponovaném programu Kosmologie hrušky. A ano, bude se improvizovat!

Nenechte si toto moravské dostaveníčko hudby ujít! Kultura konečně žije!

Související