Jihočeské divadlo uvádí hru o bulvární kauze století. Je podtitul „chytrá komedie“ výstižný?
Před dvaceti lety britský bulvár rozjel skandál kolem slavného fotbalisty Davida Beckhama, který měl rozbít obraz dobrého manžela a otce. Dramatik Petr Zelenka na půdorysu kauzy napsal komedii, která měla v jeho vlastní režii premiéru v pražském Studiu DVA v březnu 2022. Nyní tuto hru uvádí Jihočeské divadlo v režii Martiny Schlegelové.
Režisér a dramatik Petr Zelenka s Jihočeským divadlem spolupracuje nyní už po osmé. Dramaturgyně Olga Šubrtová se podílela na Beckhamovi již ve Studiu DVA. Výběr titulů pro tuto sezonu uměleckému vedení Jihočeského divadla opravdu vychází (viz inscenace Velká vodní loupež). Ke konci minulého roku se totiž s premiérou dokumentární čtyřdílné minisérie Beckham na platformě Netflix zvedl o fotbalovou legendu opět zájem (a píseň ze závěrečného dílu Island in the Stream od Dolly Parton a Kennyho Rogerse zní na sociálních sítích dodnes).
Předpokládáte, že hlavní postavou hry bude David Beckham? Není tomu tak. V roce 2004 vypukla kauza, kdy byl fotbalista nařčen z milostného románku s asistentkou Rebeccou Loos. Petr Zelenka na událost nahlíží přes postavu Maxe Clifforda, jenž byl šedou eminencí britského bulváru. Tímto tahem se daří fabulovat bulvární zákulisí a tematizovat práci s informacemi – s tím, co je pravda a co lež či po čem vlastně čtenářstvo prahne. Celý tento byznys stojí na nabídce a poptávce: pokud lidé budou chtít číst plytké senzacechtivé články, média je budou produkovat. Začarovaný kruh? Nedokázal by Max Clifford a jemu podobní poptávku změnit právě tím, co publiku nabízí? To už jsme možná příliš daleko od jádra naší zápletky, ale přesně tyto otázky jsou v dnešní době zásadní a pro téma nosné.
Podtitul „chytrá komedie“, s níž Jihočeské divadlo Beckhama uvádí, bych ovšem rozporovala. Z textu přímo křičí, že jej Zelenka původně psal pro komerční divadlo, a odpovídá tomu především jazyk – jednoduchý, přímočarý, vulgární. Obrazy jsou lineární, odpovídající lehkému komediálnímu žánru. Režisérka Schlegelová dává inscenaci spád rychlým střídáním obrazů za podpory energické hudby. Beckham je komedie založená na konverzacích, které nejsou bůhvíjak důmyslné, ale herci v nich existují přirozeně. Schlegelová ctí nastavení hry a staví tvar s konvenční lehkostí.
Max Clifford v podání Pavla Oubrama má rozevlátá gesta a současně i sebevědomý postoj; jeho řeč těla odpovídá rozpornosti charakteru. Tomáš Kobr hraje majitele nejčtenějších bulvárních novin Andyho Coulsona v poloze ostrého vtipného byznysmena. Průvodcem a komentátorem kauzy, a tedy i děje, je energický Jakub Koudela jako mladý novinář Brian Waters. Hlavní trojici mužů doplňuje nová posila ansámblu Zuzana Valešová coby bývalá asistentka Beckhama Rebecca Loos. S první její replikou nás obejme výrazný plný hlas. Bohužel jak výrazné herecké konturování postav, tak energie příběhu zůstávají v pomyslné jedné linii, která nedokáže jít pod povrch.
Beckham je hra, jejíž komiku hádám ocení leckterý divák či divačka. Přiznávám, že předváděný humor není mým šálkem čaje a potenciál tématu se v něm podle mě rozmělňuje. Nicméně inscenační tvar je režisérkou vystavěn s citem pro funkčnost jevištních situací, tohle Martina Schlegelová umí. Oceňuji rovněž práci se scénografií: Stále přítomný fotograf zachycuje dění na jevišti a snímky se ve velkém formátu promítají na stěny lemující hrací plochu. Rytmické a živé.
Plakát k inscenaci Beckham Jihočeského divadla, repro: Jihočeské divadlo
Jihočeské divadlo, České Budějovice – Petr Zelenka: Beckham
Režie: Martina Schlegelová, dramaturgie: Olga Šubrtová, scéna: Anna Scheffel-Brotánková, kostýmy: Vladimíra Fomínová, hudba: Jan Čtvrtník, světelný design: Martin Špetlík
Premiéra: 16. února 2024.