Když si lidé podávají srdce na dlani, to by jeden někdy skoro plakal
Český film Srdce na dlani, který do tuzemských kin vstoupil včera, je bezstarostná, ryze letní komedie, která neusiluje o nic jiného než pobavit. Se soudobou realitou pracuje jako s nezávaznou kulisou. Ale je třeba tomu snímku přiznat, že nesahá až na umělecké dno, které v minulých letech „vybudovaly“ některé jiné domácí filmečky.
Scenárista a režisér Martin Horský (* 1978) je dítětem štěstěny. Tituly natočené podle jeho scénářů (Láska je láska, Život je život, Bezva ženská na krku) přesáhly čtvrtmilionovou návštěvnost – a přestože se kritika všelijak ušklíbala, musela připustit, že sice jde o příběhy únikové, pozlátkové, avšak dobře napsané, opatřené vtipnými dialogy i zápletkami. Když se Horský rozhodl vyzkoušet si režii, stvořil hit – Ženy v běhu, které přilákaly přes půldruhého milionu diváků.
Nyní se Horský představuje Srdcem na dlani, k němuž si opět napsal scénář. Produkce se ujal Tomáš Hoffman, někdejší filmový kritik (psal například do časopisu Cinema), jenž založil úspěšnou produkční firmu a rovněž si vyzkoušel režii – právě podle Horského scénáře Bezva ženská na krku. Oba pánové si zjevně vyhovují. A nejspíš budou moci slavit další triumf. Srdce na dlani nepochybně zaujme, i když to sotva bude takový návštěvnický sukces jako Ženy v běhu; ostatně v roce 2019 nevládla pandemie…
Martin Horský v Srdci na dlani coby scenárista napsal a coby režisér realizoval další rodinný příběh. Souběžně sleduje utváření několika zaláskovaných dvojic – od útlého věku až po věk seniorský. Použitý vypravěčský model rozněžnělé vyprávěnky možná připomene podobně epizodickou Lásku nebeskou, legendární anglický film, ovšem zde s pohledem omezeným na jedinou, byť rozvětvenější rodinu. Také jde o snímek výrazově jednodušší, který se bezostyšně poddává opakování postupů, jež se osvědčily u Žen v běhu. Možná si Horský měl přizvat někoho, komu by plně důvěřoval a od něhož by přijal připomínku (když jej na to neupozornil producent), že občas ujíždí k prostoduchostem, kulantně řečeno, téměř dementním, což se týká především mravně sporných či přímo záporných postav, které film podává v tupé karikatuře (naštěstí jde o figury epizodní, jejichž přítomnost sice do dění zasahuje, avšak s okrajovými důsledky).
Srdce na dlani sází na dvě spolehlivé veličiny – na dojemnost a (občasnou) nadsázku. Horský si uchoval dost rozumu na to, aby nezabředl do zcela laciného pitvoření a sitcomové poetiky, jak to předvedly jiné podobně zacílené projekty (třeba oba díly Šťastného nového roku). Syté, veskrze přívětivé barvy denní i noční, umně nasvětlené interiérové prostory a dobře zarámované figurální kompozice, které zvolil kameraman Jan Drnek, jako by přejímaly budoucí uvedení na obrazovkách. Režisér si však zachovává jistou nonšalanci, vyžívá se v trochu spiklenecké hře s divákem, na něhož pomrkává, aby naznačil, že si udržuje odstup od všech těch nakadeřených příhod – počínaje psy basety (i ti zde v sobě totiž naleznou zalíbení).
Příběh Srdce na dlani ukazuje, že lidé mohou být šťastni už jen proto, že si vycházejí vstříc – a tak mohou zahladit rány, které způsobili. Horský se soustředí na princip „tady a teď“, nezdržuje se vysvětlováním pohnutek, rozhodující jsou pro něj aktuální skutky. Takže i manžel, jenž si k překvapení své ženy našel milence (a snaží se jí vysvětlit, že mluvil pravdu, když říkal, že žádnou milenku nemá), se chová vstřícně. Takže i dávná studentská láska, která kdysi selhala, se znovu rozhoří. Nadějná love story mezi pohledným mladým mužem, po úrazu ve skalách upoutaným na pojízdné křeslo, a učitelkou jeho synovce-předškoláka se rovněž rozplápolá, třebaže učitelka si musí nejprve vyřešit vztah ke svému dosavadnímu příteli. Podnikavý senior, jenž si až v důchodu našel čas, aby dělal pouličního klauna, se seznámí s věkově odpovídající prodavačkou kávy u pojízdného vozíku. A konečně důležitým prvkem rodinné sešlosti je malý kluk, zaláskovaný do své spolužačky, jenž svými všetečnými dotazy a nečekanými postřehy, zpravidla nevhodnými, ba kompromitujícími, vyvolává salvy smíchu. Jenže nejen on (hraje jej Jenda Čadil, který by byl rád připodobněn k Tomáší Holému blahé paměti) připomíná cvičenou opičku – snaživě předvádí veškeré předepsané kousky, ale postrádá bezprostřednost i kouzlo osobnosti.
Horský po svých hercích požadoval ztlumené, řekněme decentní ztvárnění jednotlivých postav, opíral se o sdělnost pronášených průpovídek, ať již zacílených do účinné pointy nebo naopak do trapných rozpaků. Avšak s vypočítavou umělohmotností zobrazeného dění, motivů i slov, která pramení nepochybně již ze scénáře a je tudíž plně vědomá, si neporadili ani zdatní herečtí profesionálové, postupně sešikovaní do milostných dvojic: Bolek Polívka a Eliška Balzerová, Vladimír Polívka a Kristina Svarinská, Jana Pidrmanová a Matouš Ruml…
Martin Horský v Srdci na dlani navazuje na dávnou tradici mimořádně úspěšných sentimentálních komedií Vladimíra Slavínského, špičkového řemeslníka činného v meziválečném období, za německého protektorátu i v těsně poválečných letech – dodnes televize vysílají jeho veselohry Dva týdny štěstí, Přítelkyně pana ministra, Nebe a dudy. Ten také předkládal vděčnému publiku idylické průhledy zpravidla završené laskavým happy-endem. Horský rovněž ovládá řemeslo, ale zatím se nezdá, že by vykazoval jakékoli „vyšší“ ambice v rámci zábavné podívané. Schází mu řekněme zaťatost takového Jiřího Krejčíka – ten se v komediálním žánru blýskl téhož roku 1967 nejen fraškovitým Pensionem pro svobodné pány, ale také daleko ostnatější satirou Svatbou jako řemen… Na Slavínského i Krejčíka rádi spočineme pohledem i po mnoha desetiletích. Vydrží Horského komedie prověrku časem?
Plakát k filmu, zdroj: CinemArt
Srdce na dlani (ČR, 2022, stopáž 91 minut)
Scénář a režie: Martin Horský, kamera: Jan Drnek, střih: Ondřej Hokr, Hrají: Bolek Polívka, Eliška Blazerová, Jana Pidrmanová, Matouš Ruml, Vladimír Polívka, Kristina Svarinská, Veronika Khek Kubařová, Pavla Tomicová, Petr Vaněk, Hynek Čermák, Marek Taclík, Jaroslava Kretschmerová, Jaromír Nosek, Jenda Čadil a další.
Premiéra: 20. ledna 2022