Na co se těšit v roce 2021 na poli klasické hudby? To přesně nikdo neví, ale přece…

dirigující Vladimir Jurowski
Rusko-britský Vladimir Jurowski. Uvidíme jej letos na Pražském jaru? Foto: Drew Kelley

Těšit se můžeme třeba na dozvuky roku minulého v podobě úspěšného alba houslových koncertů Bohuslava Martinů a Bartókovy sonáty v podání Franka Petera Zimmermanna, Jakuba Hrůši a Bamberských symfoniků. Desku, kterou loni v listopadu vydal label BIS Records, zařadil nyní britský magazín Gramophone mezi nejlepší nahrávky měsíce ledna. Právem: Zimmermann je dnes výsadním interpretem Martinů díla a spojení tohoto brilantního německého houslisty s Jakubem Hrůšou generuje mimořádnou kvalitu. Když Hrůša v roce 2018 poprvé vystupoval s Berlínskými filharmoniky, byla to právě spolupráce s Zimmermannem (provedl tehdy Martinů Houslový koncert č. 1), co přispěla k Hrůšově úspěchu a opětovnému berlínskému hostování v následujícím roce. Ostatně Bamberští symfonici, jichž je Hrůša šéfdirigentem, obdrželi za minulý rok Bavorskou státní cenu za hudbu. A ačkoliv i v Bamberku museli změnit dlouhodobé koncertní plány, můžeme blahopřát a těšit se z letošní jubilejní 75. sezóny orchestru.

obal alba se snímkem houslisty Desku, kterou loni v listopadu vydal label BIS Records, zařadil nyní britský magazín Gramophone mezi nejlepší nahrávky měsíce ledna, repro: BIS Records

Poslední lednový den budou vyhlášeny ceny Grammy. Mezi nominovanými je projekt Bohemian Tales, úspěšná deska italsko-amerického houslisty Augustina Hadelicha (loni ji vydala značka Warner Classics). Hadelich společně se Symfonických orchestrem Bavorského rozhlasu a pod vedením Hrůši natočil Houslový koncert a moll Antonína Dvořáka. Dále album obsahuje Sonátu pro housle a klavír od Leoše Janáčka, Čtyři kusy pro housle a klavír Josefa Suka, a z Dvořákovy tvorby ještě část Romantických kusů, a píseň Když mě stará matka nebo Humoresku č. 7 v úpravě pro housle (Hadeliche doprovází na klavír Charles Owen). Ačkoliv je nahrávka nominována za kategorii Nejlepší instrumentální sólo, role Hrůši & Symfonického orchestr Bavorského rozhlasu je nepominutelná. Dirigentova citlivost k české hudbě a zvuk tohoto „Kubelíkova orchestru“ formuje hudební obraz alba.

obal alba s fotkou Jakuba Hrůši Znovu Jakub Hrůša a Bamberští symfonikové: obal alba Bohemian Tales italsko-amerického houslisty Augustina Hadelicha, repro: Parlophone Records Ltd/Warner Classic

V únoru se lze těšit na vydání alba Schnittke – Works for Violin and Piano na značce Deutsche Grammophon. Představí irsko-německého houslistu Daniela Hopeho v méně známé roli: jako ctitele postmoderní hudby Alfreda Garrijeviče Schnittkeho, nezaměnitelného tvůrce rusko-německého komponisty židovského původu. Hopeho doprovodí uznávaný interpret skladatelových děl, ukrajinský pianista Alexej Botvinov.

S trochou nervozity vyhlížíme Pražské jaro. To jako první velký tuzemský festival stihlo zveřejnit program, dokonce prodává vstupenky. Mělo by se uskutečnit od 12. května do 3. června. Lákadlem je každoroční Má vlast, kterou tentokrát uvede Symfonický orchestr Berlínského rozhlasu v čele s šéfdirigentem Vladimirem Jurowskim.

Vladimir Jurowski řídí London Philharmonic Orchestra Vladimir Jurowski řídí London Philharmonic Orchestra, foto: Russian Art and Culture – Simon Jay Price

Bude-li Smetanův cyklus symfonických básní uhrančivý tak, jako je uhrančivé vzezření tohoto rusko-britského dirigenta, pak máme opravdu na co těšit! Snad každá položka pražskojarního programu je velkým lákadlem. Jen zběžně: v Praze se znovu objeví Simon Rattle, tentokrát s Londýnským symfonickým orchestrem; uvedou Mahlerovu Symfonii č. 6 a moll. Na festival se má po letech vrátit Budapešťský festivalový orchestr v čele s legendárním Ivánem Fischerem: doprovodí Seong-Jin Choa, korejského pianistu, který svoji poetickou hrou překvapuje po celém světě. Soudobou hudbu uvede prestižní Klangforum Wien, kromě jiného také zvukovou realizaci architektonického návrhu utopického města ve skladbě Petra Hájka 15 minut a 15 vteřin ve městě Galegion. Filharmonie Brna by měla uvést tuzemskou premiéru Symfonie č. 12 “Lodger” Philipa Glasse; dirigovat bude šéfdirigent orchestru a Glassův dlouholetý přítel Dennis Russel Davies.

Ostrava se může těšit, až konečně naživo uslyší nový klavír Steinway, který v minulém roce zakoupila Janáčova filharmonie Ostrava a vybrali ho pianisté Ivo Kahánek a Lukáš Vondráček. A v mírném napětí doufat, že 25. března uslyší na tento klavír hrát legendu Grigorije Sokolova, jehož recitál se třeba uskuteční aspoň s některými posluchači v sále. Podle některých hlasů tohoto posledního autentického ruského pianistu doprovází aura nezaměnitelné interpretace. Senzaci dokáže vyvolat i pianista Lukáš Vondráček, rodák z nedaleké Opavy. Naposledy tomu bylo v listopadu minulého roku, kdy v rámci on-line koncertu uvedl Beethovenův Klavírní koncert č. 3 c moll.

Zemlinského kvarteto Zemlinského kvarteto, foto: © Ilona Sochorová

Hudební svět si letos připomene 180 let od narození Antonína Dvořáka. Zemlinského kvarteto, které postupně natočilo kompletní dílo pro smyčcový kvartet tohoto nejvýznamnějšího českého romantického skladatele, připravilo pro letošek šest koncertů, kde postupně Dvořákovo komorní dílo provede. Zazní všech čtrnáct kvartetů, dále například Dvořákův sextet společně s Petrem a Pavlem Šporclovými nebo se představí sopranistka Michaela Gemrotová v nové úpravě Cypřišů pro soprán a smyčcové kvarteto. První koncert se uskuteční 20. 1. on-line.

Koncertní řada PKF – Lobkowicz abonmá nabídne od dubna do listopadu čtyři koncerty orchestru PKF Prague Philharmonia se zajímavými sólisty z Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě. Rovněž Česká filharmonie doufá, že od jara dokončí sezónu s posluchači v sále. Připravuje třeba uvedení Brahmsova Německého requiem nebo Filharmonických tanců Jana Nováka. Od května do června by se měl uskutečnit i festival Concentus Mariviae a znovu nám mává na pozdrav růžovou guidonskou rukou. V červnu a červenci snad proběhne i 63. Smetanova Litomyšl. V srpnu je již ohlášen Maraton hudby v Brně. V září se chystá i tradiční Dvořákova Praha, která zatím informovala o příjezdu Vídeňských filharmoniků s dirigentem Herbertem Blomstedtem (zazní jeho oblíbená Symfonie č. 7 E dur Antona Brucknera). Doufejme, že se letos znovu uskuteční i brněnský Velikonoční festival duchovní hudby.

obal alba s fotkou umělkyně Albový komplet legendární portugalské pianistky Marie João Pires, která by v Praze měla vystoupit 5. června, repro: Amazon

Co se zatím nemění, je ohlášený recitál legendární portugalské pianistky Marie João Pires, která by měla společně s arménskou pianistkou Lilit Grigoryan vystoupit v rámci sólové řady FOKu 5. června ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Jelikož Pires již téměř nevystupuje, naskýtá tento recitál možná poslední příležitost se s touto umělkyní v Praze osobně setkat.

Související