Ze světa Stars Wars: Unavený muž v unaveném světě. Seriál Obi-Wan Kenobi nemá kam jít

Ewan McGregor
Ewan McGregor v hlavní a titulní roli seriálu Obi-Wan Kenobi, foto: Disney+

O mnoha věcech jsou fanoušci Star Wars schopní debatovat až do zániku Galaxie. Na jedné se však většina z nich shodne. I když takzvaná druhá Lucasova trilogie zaostává za tou původní, v postavě Obi-Wana Kenobiho má navrch. V Nové naději (1977) ztvárnil postavu poustevníka a posledního strážce tradic padlého řádu rytířů Jedi s neproniknutelnou divadelní obřadností sir Alec Guinness. Jeho mladší verzi dostal v roce 1999 do rukou skotský herec Ewan McGregor – a byl to právě on, kdo v jinak problematické trilogii bez výhrad obstál.

Obi-Wan se v McGregorově podání proměnil z divokého učedníka (Padawana) v mistra, který si však zachovává nevypočitatelnost, impulzivitu a sklon končit po krk v problémech. Tak trochu proti své vůli musí krotit ještě temperamentnějšího svěřence Anakina Skywalkera, vyvoleného a nesmírně talentovaného mladíka. Divoký vztah učitele a žáka dospěje až k finálnímu souboji v Epizodě III Pomsta Sithů, v němž Obi-Wan svého studenta, který krátce předtím zběhne na stranu zla, porazí, zmrzačí a ponechá napospas zdánlivě jisté smrti.

Na záchranu galaxie je ovšem i tak pozdě. Slavný řád rytířů Jedi leží v troskách, Republika se mění v autoritativní Impérium ovládané úhlavním nepřítelem Jediů, řádem Sithů. A Obi-Wan Kenobi utíká do ilegality, na pouštní planetu Tatooine, odkud se za mnoho let vynoří jako starý muž jménem Ben Kenobi, aby Anakinova syna Lukea nasměroval na cestu Síly, cestu, která odčiní Obi-Wanovo selhání v roli mistra.

Ewan McGregor Ewan McGregor v hlavní a titulní roli seriálu Obi-Wan Kenobi, foto: Disney+

Hvězdný výprodej

Poté, co George Lucas své hvězdné impérium odprodal korporaci Disney, začalo téměř manické zaplňování všech volných míst v původním univerzu. Disney dává fanouškům příběhy, o nichž neměli ani ponětí, že je chtěli a potřebovali slyšet. Namísto rozvoje nové mytologie se do omrzení recykluje ta stará, hledají se časové úseky, kam by tvůrci mohli napasovat ještě nějaký narativ překlenující období mezi jednotlivými trilogiemi. I zbrusu nová trojice filmů, zamýšlená jako Star Wars nové generace, nakonec rezignovala na všechny odvážné možnosti a vrátila se k modelu „zůstane to v rodině“.

Vtírají se otázky, zda jsme skutečně potřebovali vědět, jak vypadalo dětství Hana Sola předtím, než měl jakékoli charisma. Zda jsme skutečně potřebovali vidět, jak probíhala krádež plánů Hvězdy smrti, událost, kterou původní trilogie odbyla jedinou větou. Skutečně bylo nutné věnovat epizodní (i když oblíbené) postavě námezdního lovce Boby Fetta celý seriál? A je kolekce žánrových miniatur v podobě Mandaloriana tak nosná, aby vystačila na dvě sezony seriálu?

Seriál Obi-Wan Kenobi – při vědomí výše řečeného – tak rozhodně nesliboval žádný přelom. Osud postavy je dobře známý, šestidílná záležitost v režii zkušené seriálové harcovnice Deborah Chow těžko může být něčím jiným než pár příjemnými hodinami ve společnosti charismatického bojovníka a mentora. Na westernově osamělé figuře, která se inkognito pohybuje v kulisách kruté pouštní planety, v epoše, kdy se starý svět definitivně rozpadá, ukrývá se před krutými lovci (řádem Inkvizitorů) a zápolí s pocitem selhání, je však samo o sobě něco romantického a silného.

Rupert Friend Rupert Friend v seriálu Obi-Wan Kenobi, foto: Disney+

Absence odvahy

Návrat rytíře Jedi se nese v duchu potemnělého, pomalého a melancholického vyprávění, v němž zachmuřený Obi-Wan vede fádní život námezdního dělníka a zpovzdálí sleduje to poslední, co zbylo z jeho starého bytí – mladého Lukea Skywalkera, který vyrůstá na odloučené farmě svého strýčka Owena. I když nejde o nijak komplexní roli, Ewan McGregor přesto vnáší do hlavní figury dost bolesti a smutku na to, aby Obi-Wan Kenobi udržel podmanivou atmosféru a alespoň základní dramatický oblouk.

Šest dílů však jasně prozrazuje, že pouhou nostalgií se tento formát vycpat nedá. Obi-Wan Kenobi možná mohl být solidní celovečerní film, ale jako seriál působí vypravěčsky řídce. Sahá, podobně jako další disneyovské Star Wars, k bezmála „incestní“ uzavřenosti. Ať se v nových dílech z univerza stane cokoli, vždy to tak či onak zůstane v kanonické rodině. Obi-Wana tak z jeho poustevny nemůže vylákat nic jiného než únos druhého potomka Anakina Skywalkera, desetileté princezny Leyi. Už tak úzký manévrovací prostor si tvůrci ještě zužují.

Obi-Wan se tudíž vydává na pouť zaniklou Republikou, sleduje, jak bezskrupulózní Impérium upevňuje svou moc. Bývalý rytíř Jedi naráží na všudypřítomný morální rozklad i drobné záchvěvy naděje, které ho přesvědčí, že boj není ztracený, jak sám sobě namlouvá. Vedle řádu inkvizitorů je mu na stopě i jeho bývalý učedník Anakin, nyní proměněný v ikonickou černou figuru Darthe Vadera.

I když tvůrci v čele s režisérkou Deborah Chow vrhají do akce všechny elitní figurky, těžko s nimi můžou dělat radikální tahy. Mají je pouze vypůjčené na omezenou dobu mezi dvěma trilogiemi a musí je nepoškozené vrátit zpět na místo. Seriál kvůli tomu přichází o napětí a drama. O kolik víc potenciálu by skýtalo zapojení nových, neznámých postav! Bohužel i to málo, co Obi-Wan Kenobi přináší na stůl, především v podobě nevypočitatelné a zběsilé inkvizitorky Třetí sestry, rozpačitě propadne příběhovým sítem. Přes silné momenty jsou motivace nové postavy mlhavé, její rozhodnutí se občas jen obtížně vysvětlují a dramaticky příliš nedávají smysl.

Ewan McGregor a Vivien Lyra Blair Ewan McGregor a Vivien Lyra Blair v seriálu Obi-Wan Kenobi, foto: Disney+

V nejlepším odejít

V podobném duchu dopadají i očekávané konfrontace známých hrdinů. Když se má Obi-Wan utkat se svým bývalým žákem Anakinem, pronese fatální řeč na téma, že jeden z nich musí v souboji padnout. Divák pochopitelně ví, že od tohoto okamžiku dělí oba několik dekád a souboj tak končí rozpačitým odchodem, který sotva může konkurovat epickému a emotivnímu finále Pomsty Sithů. Přitom moment, kdy se Obi-Wan dozvídá, že jeho padawan v prvním souboji nepadl, nýbrž se změnil v hrozivé monstrum, patří k ojedinělým scénám, kdy seriál má aspoň záblesk mytologické síly.

Fanoušci Star Wars jsou tak opět odsouzeni k vyzobávání drobků, sice štědrých, ale přeci jen drobků. Ano, spojení charismatu Ewana McGregora a dynamických útěků, v nichž se projevuje naturel Obi-Wana nikoli jako mistra plánovače, nýbrž spíše improvizátora a člověka sázejícího na čistou štěstěnu, připomene, proč tahle postava patří k oblíbencům Star Wars fandomu. Jenže na konci seriálu se dostavuje už ten dobře známý „starwarsovský“ dojem, že diváci i jejich hrdinové ušli velký kus cesty, aniž by se však stalo cokoli podstatného.

Uvedení seriálu provázely další zvěsti, že Disneyho management intervenoval proti jeho původní podobě, kterou pokládal za příliš temnou a drsnou. Finální verze v sobě sice má zárodek osudovosti, ale také všudypřítomného kompromisu. I po stránce akce je navíc nevyrovnaná – střídá momenty působivé a infantilně úsměvné. Zbývá tak jen působivě unavený muž ve světě, který je unavený především tím, jak se nikam neposouvá. Star Wars zkrátka čím dál tím víc připomínají skanzen.

Obi-Wan Kenobi

(USA, 2022, 6 epizod, celková stopáž 4 hodiny 23 minut)

Režie: Deborah Chow, scénář: Hossein Amini, Joby Harold, Hannah Friedman, Stuart Beattie, Andrew Stanton, kamera: Jung-hoon Jung, hudba: Natalie Holt, William Ross, John Williams, střih: Nicolas De Toth, Kelley Dixon. Hrají: Ewan McGregor, Vivien Lyra Blair, Joel Edgerton, Moses Ingram, Grant Feely, Jimmy Smits, Simone Kessell, Rupert Friend, Sung Kang, Bonnie Piesse, Hayden Christensen (a.z.), Kumail Nanjiani, Indira Varma a další.

Související