Jedinečný Nicolas Cage. Kroky a skoky animovaného filmu. Žebrácká opera i Bídníci

ČT art v týdnu od 18. března

Nicolas Cage letos předával Oscara za nejlepší herecký výkon v hlavní roli
Nicolas Cage letos předával Oscara za nejlepší herecký výkon v hlavní roli, foto: ČTK / AP – Chris Pizzello

Pondělí 18. března, 20:15

Žebrácká opera

Cyklus Z první řady… pokračuje tentokrát záznamem Žebrácké opery z pařížského divadla Théâtre des Bouffes du Nord. Jde o satirický hudební kus z první poloviny 18. století, jenž původně napsal anglický básník a dramatik John Gay a zhudebnil skladatel a muzikolog německého původu Johann Christoph Pepusch. Pařížský soubor Les Arts Florissants jej nastudoval pod taktovkou Williama Christieho, a to v modernistické úpravě britského libretisty Iana Burtona a kanadského režiséra Roberta Carsena. Proslulou britskou ballad operu, neboli veselohru, do patrně nejznámější podoby třígrošové opery zpracovali dramatik a režisér Bertold Brecht a skladatel Kurt Weill, do činoherní verze ji přetvořil i Václav Havel. V loňské divadelní sezóně ji pak jako muzikál uvádělo pražské divadlo DISK v režii Kateřiny Volánkové.  

Divadelní záznam Žebráckáé opery z pařížského divadla Théâtre des Bouffes du Nord Žebrácká opera z pařížského divadla Théâtre des Bouffes du Nord, foto: archiv ČT

Středa 20. března, 21:35

Příběhy rukopisů: Bídníci Victora Huga (2/4)

Jak dlouho trvalo klasikovi francouzského románu 19. století sepsat bezmála čtrnácti set stránkový opus Bídníci? Jak to celé začalo a kde všude čerpal Hugo pro objemný příběh o vězni a bídníkovi Jeanovi Valjeanovi inspiraci? Na tyto a mnohé další otázky hledají ve francouzském dokumentárním cyklu Příběhy rukopisů (2021) odpověď filmaři Anne-Sophie Martin a Olivier Lemaire. Původní manuskript společenského románu Les Misérables o pěti částech je dnes uložen a střežen ve Francouzské národní knihovně. Dílo, jež poprvé vyšlo roku 1862, se dočkalo okamžitého úspěchu a čtenářské obliby. Příběh byl také mnohokrát zfilmován, v jeho muzikálové filmové verzi z roku 2012 zazářila americká herečka Anne Hathaway, která za roli chudobné matky Fantiny získala Oscara za nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli.

Jean Valjean v rukopisu Les Misérables Victora Huga v cyklu Příběhy rukopisů Jean Valjean v rukopisu Les Misérables Victora Huga v cyklu Příběhy rukopisů, foto: archiv ČT

Čtvrtek 21. března, 20:15

Kroky a skoky české animace: Poetika animace (1/6)

100 let – tak dlouho už se píše historie českého animovaného filmu. Nový šestidílný dokumentární cyklus Kroky a skoky české animace (2024) v režii Michaela Kaboše nastíní tuzemské dějiny žánru, a to od jeho reklamních prvopočátků ve dvacátých letech 20. století až po dnešní animovanou produkci. Pozornost je upřena rovněž na samotnou techniku animace, kdy například první československý mezinárodně úspěšný snímek Svatba v korálovém moři (1944) vznikl metodou „totální animace“, v níž je pro každou fázi pohybu potřeba vytvořit zcela nový obraz včetně pozadí. Tuto i další animační techniky, jakožto i autory a autorky a díla českého animovaného filmu, divákům představí průvodce celého cyklu, moderátor Saša Michailidis.

Moderátor Saša Michailidis v novém dokumentárním cyklu Kroky a skoky české animace, foto: archiv ČT Moderátor Saša Michailidis v novém dokumentárním cyklu Kroky a skoky české animace, foto: archiv ČT

Sobota 23. března, 20:15

Hvězdy stříbrného plátna: Nicolas Cage

Kalifornský rodák Nicolas Cage oslavil zkraje letošního roku šedesátiny. To se zdá jako dobrá příležitost připomenout si slavného herce v předloňském dokumentárním portrétu. Na plátně ho poprvé uchvátil James Dean a kvůli vlastní herecké dráze si nakonec změnil i příjmení. Cage je totiž synovcem proslulého amerického režiséra​​ Francise Forda Coppoly (například Kmotr, 1972), kvůli čemuž se v počátcích své kariéry potýkal s předsudky, že za role nevděčí vlastnímu přičinění, ale slavnému jménu. Cage se celoživotně proslavil jako poněkud netradiční herec specifických rolí, přičemž role alkoholika se sebevražednými sklony v romantickém dramatu Opustit Las Vegas (1995) z dílny britského filmaře Mika Figgise mu přinesla i oscarovou sošku za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. Podruhé byl na Oscara nominován za dvojroli scenáristy Charlieho Kaufmana a jeho bratra Donalda ve filmu Adaptace (2002). V poněkud spletitém světě, v němž se mísí několik dějových rovin, si Cage zahrál po boku Meryl Streep, Tildy Swinton a Chrise Coopera. V tomto případě ovšem nominaci nakonec v sošku neproměnil. Čeští diváci mohli americkou star nedávno vidět v roli vysokoškolského pedagoga Paula Matthewse, když do tuzemské distribuce na začátku letošního roku vstoupil snímek To se mi snad zdá (2023).

Nicolas Cage v satirickém thrilleru To se mi snad zdá si na obličeji přidržuje chladící gelový polštářek. Zdá se být rozrušený. Nicolas Cage v satirickém filmu To se mi snad zdá, foto: ČTK – imago stock&people (LMK)

Sobota 23. března, 23:20

Paříž, 13. obvod

Les Olympiades – tak zní oficiální název 13. pařížského obvodu, rozlehlého sídliště plného výškových budov. Jde také o původní francouzský název černobílého snímku Paříž, 13. obvod (2021), v němž francouzský režisér Jacques Audiard takřka reportážním způsobem ohledává nejrůznější vztahy – ty mezi lidmi, stejně jako ty k místu, kde žijeme, nebo odkud pocházíme. Audiard totiž celovečerní stopáž zaplňuje nejrůznějšími vykořeněnci – lidmi usazenými v Paříži, ale pocházejícími daleko od ní – z Asie, Afriky či odkudsi z francouzského venkova. „Paříž, 13. obvod si nečiní nárok na hlubokomyslnou výpověď, předkládá spíše letmé, impresivní postřehy o životě lidí, kteří se míjejí a bolestně hledají záchytný bod, jenž by jim ozřejmil smysl toho, co ze zvyku a v provozu „na autopilota“ činí,“ napsal před časem v recenzi pro web ČT art Jan Jaroš. Tvůrce Jacques Audiard byl za snímek nominován na Zlatou i Queer palmu na filmovém festivalu v Cannes a několik nominací film posbíral též na francouzských národních filmových cenách César. 

Paříž 13. obvod Český plakát k filmu Paříž, 13. obvod, repro: Aerofilms

Neděle 24. března, 22:55

Žena

Více než dva tisíce žen dává divákům a divačkám nahlédnout do vlastních nejniternějších představ a myšlenek o životě v dokumentárním snímku nazvaném Žena (2019). Za ambiciózním filmem stojí nekonvenční francouzský filmař, fotograf (mj. třeba lvů, nad nimiž se vznášel v horkovzdušném balónu) a především ochránce přírody Yann Arthus-Bertrand a ukrajinsko-francouzská režisérka Anastasia Mikova. „Když se před vámi žena zhroutí a přizná vám něco, co dosud nikdy s nikým nesdílela, tak vás to někdy zasáhne tak, až je vám z toho stejně zle jako jí. Mám za sebou víc než 1000 rozhovorů po celém světě a stále jsem nenašla způsob, jak se s takovým svědectvím vypořádat,“ sdílela v průběhu natáčení snímku Anastasia Mikova na sociálních sítích. Dokument předkládá výhradně ženský pohled na svět – na témata jako jsou identita, sexualita, tělesnost, mateřství, společenská role a očekávání, stejně jako i nejintimnější obavy a touhy. 

Plakát k dokumentu Žena Plakát k dokumentu Žena, foto: archiv ČT

Související