Pestrý rok 2022 v klasické hudbě. Pokud pandemie neudeří zcela fatálně, je se na co těšit

Olga Neuwirth
Rakouská klasická skladatelka a výtvarnice Olga Neuwirth (* 1968), jejíž díla zazní na letošním Pražském jaru v rámci programu Prague Offspring, který bude hostit Centrum současného umění DOX. Foto: Harald Hoffmann, zdroj: Pražské jaro

Julius Eastman a Rudolfinum

Americký skladatel, pianista, zpěvák, performer i buřič Julius Eastman (1940–1990) vytvořil několik experimentálních kompozic tíhnoucích k minimalismu. Většinu z nich spojuje politický obsah a provokativní tituly, akcentující společenské problémy a snahu vyvolat (re)akce. Proto lze jeho kompozice vnímat coby svébytná konceptuální díla. Tak to také činí nynější výstava v pražské Galerii Rudolfinum Not Without Joy, věnující se otázce černošství, blackness. K expozici připravil pianista Ivo Kahánek uvedení zvukově hutné, zhruba hodinové minimalistické kompozice Crazy Nigger pro čtyři klavíry, kterou společně se studenty a studentkami zahraje. Tuto intenzivní hudbu je možné slyšet a obdivovat či odmítat 15. ledna nebo 12. února v téže budově, ve Dvořákově síni Rudolfina.

Julius Eastman Americký skladatel Julius Eastman (1940–1990), jehož skladba Crazy Nigger zazní 15. ledna a 12. února na koncertě v Rudolfinu. Foto: Donald W. Burkhardt, zdroj: Galerie Rudolfinum

Collegium 1704 ve Vzletu a Salcburku

Barokní orchestr Collegium 1704 a vokální ensemble Collegium Vocale 1704 se v nynější sezóně představují – vedle hlavní abonentní řady v Rudolfinu nebo v drážďanském kostele Annenkirche – ve Vzletu v pražských Vršovicích. Komorní řada v tomto zrekonstruovaném kulturním prostoru, který aspiruje na jedno z uměleckých center hlavního města, nabízí koncert v den s čarovným datem 22. 2. 2022. Zazní kompozice francouzského barokního skladatele Françoise Couperina Leçons de ténèbres pour le mercredi saint, jež je interpretována v liturgii Svatého týdne a autor zde cituje starozákonní text knihy Pláč. Collegium 1704 se kromě toho vrátí na prestižní Salcburské hudební slavnosti, kde 23. července uvede ve velkém sále nadace Mozarteum oratorium Abramo ed Isacco Josefa Myslivečka.

Rezidence Yujy Wang u České filharmonie

Světoznámá čínská pianistka, žijící v USA, s Českou filharmonií koncertovala v tuzemské metropoli poprvé v prosinci 2017, kdy fenomenálně interpretovala Prokofjevův Koncert pro klavír a orchestr č. 5 G dur. Aktuální sezóna České filharmonie nabízí hned několik možností, jak se s touto hudebnicí setkat. Nejprve to může být koncem února, kdy Yujy Wang pod vedením šéfdirigenta Semjona Byčkova uvede expresivní Koncert pro klavír a dechové nástroje Igora Stravinského (v druhé polovině večera zazní Janáčkova Glagolská mše). Poté, konkrétně 24. dubna, pražská rezidence Yujy Wang vyvrcholí sólovým recitálem ve Dvořákově síni Rudolfina.

Yujy Wang Yujy Wang (* 1987), čínská pianistka žijící v USA, sklízí ovace po koncertě s Českou filharmonií v prosinci 2017, kdy v Rudolfinu fenomenálně interpretovala Prokofjevův Koncert pro klavír a orchestr č. 5 G dur. Foto: Česká filharmonie – Petra Hajská

Něco pro wagnerovce

Symfonický orchestr Českého rozhlasu nabídne 21. března pod vedením dirigenta Alexandera Liebreicha opulentní večer. Vedle Symfonie č. 39 g moll Josepha Haydna zazní v Rudolfinu scénické provedení prvního dějství opery Valkýra Richarda Wagnera. Totální romantický zvuk ozdobí wagnerovští pěvci z Německa: tenorista Christian Elsner v roli Siegmunda, mezzosopranistka Stefanie Irányi v partu Sieglinde a jako Hunding se představí basista Franz-Josef Selig, jeden z předních evropských wagnerovských interpretů.

Leonskaja a Hisaishi v Brně

K Filharmonii Brno se v únoru a březnu vrátí legendární rusko-rakouská pianistka Elisabeth Leonskaja. Bývalá koncertní partnerka Svjatoslava Richtera vystoupila v Brně naposledy v prosinci 2019, kdy uvedla komplet Beethovenových klavírních koncertů. Tentokrát zahraje oba Brahmsovy klavírní koncerty. Romantická poloha Leonskaje vysloveně sedí. Nejen fajnšmekrům se vyplatí zajet do Brna rovněž 28. nebo 29. dubna, kdy tamní filharmonie uvítá Joe Hisaishiho, významného japonského komponistu a dirigenta. Orchestr pod jeho vedením uvede Symfonii č. 2 poválečného estonského autora Lepo Sumery a především Hisaishiho kompozici pro dva klavíry a orchestr Variace 57. V sólových partech nevystoupí nikdo jiný než šéfdirigent brněnského orchestru Dennis Russell Davies a jeho manželka, pianistka Maki Namekawa. Obě skladby zazní v české premiéře.

Pianistka Anna Vinnickaja v nevídaném triu

Vítězka Soutěže královny Alžběty z roku 2007 slaví poslední dobou výrazné úspěchy. Vloni se společně s Berlínskými filharmoniky představila poprvé v Salcburku a kritika opěvovala její sugestivní hru; s Berlínskými filharmoniky ostatně vystupuje pravidelně. Pražské jaro uvítá Annu Vinnickaju 22. května nikoliv v roli sólistky – bude součástí tria společně s vycházející hvězdou, houslistou Emmanuelem Tjeknavorianem, a světově uznávaným violoncellistou Danielem Müller-Schottem. Zazní například Čajkovského Klavírní trio a moll. Spojení těchto tří mimořádných umělců slibuje nevšední večer.

Anna Vinnickaja Ruská pianistka Anna Vinnickaja (* 1983), která na Pražském jaru vystoupí s houslistou Emmanuelem Tjeknavorianen a violoncellistou Danielem Müller-Schottem. Foto: Marco-Borggreve, zdroj: Pražské jaro

Olga Neuwirth na Pražském jaru

První tip zve k soudobé hudbě. S osobitými díly rezidenční skladatelky letošního 77. ročníku Pražského jara, Rakušanky Olgy Neuwirth, se budou moci posluchači setkat 27. a 28. května na dvou koncertech v rámci víkendové řady Prague Offspring. První z koncertů nabídne autorčinu snad nejznámější kompozici …miramondo multiplo…, kterou poprvé uvedl Pierre Boulez s Vídeňskými filharmoniky na Salcburských hudebních slavnostech v roce 2006. Druhý večer představí zhruba patnáctiminutovou skladbu z roku 2018, v níž zní, mimo jiné, psací stroj. Oba koncerty proběhnou v režii Klangforum Wien – světové extratřídy mezi orchestry provozujícími novou a soudobou hudbu.

Nekonvenční cembalista Rondeau v Ostravě

Cembalista Jean Rondeau se vloni představil v rámci festivalu staré hudby Concentus Moraviae a – uhranul. Zapálená a neortodoxní hra tohoto Francouze boří stereotypní představy o tom, že cembalo je pouze delikátní nástroj staré hudby. Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka 2022 nabízí 21. června možnost setkat se s tímto „zlobivým klukem“ na společném koncertu se Záhřebskou filharmonií pod taktovkou dirigenta Tomáše Netopila. Zazní meziválečný Concert champêtre pro cembalo a orchestr Francise Poulence. Živost takové hudby bude jistě úrodnou půdou pro Rondeauovu hru!

Mnichovská filharmonie Mnichovská filharmonie, která v Praze zahraje Symfonii č. 9 d moll Antona Brucknera. Foto: wildundleise.de, zdroj: Berliner Festspiele

Gergijev řídí Brucknera

Koncert Mnichovských filharmoniků proběhne 9. září v rámci festivalu Dvořákova Praha. Orchestr se svým šéfdirigentem Valerijem Gergijevem představí velkolepou Symfonii č. 9 d moll Antona Brucknera. Jeden z nejlepších německých orchestrů se dnes řadí k výrazným interpretům autorovy tvorby, což, mimo jiné, dokázal četnými koncerty na Brucknerově festivalu v barokní bazilice kláštera st. Florian u Lince; v místě, kde skladatel působil a přímo pod hlavními varhanami je pohřben. Pražská účast Mnichovanů je příležitostí obdivovat široké plochy Brucknerovy hudby v těch nejklasičtějších proporcích. Uvidíme, zda i v Rudolfinu odloží Gergijev svoje proslulé párátko, používané jím namísto dirigentské hůlky, aby orchestru „holýma“ rukama naznačil všechny vrstvy Brucknerovy hudby – a že ta jich má!

Janáček, Brno Contemporary Orchestra a Iva Bittová

Přehlídka Janáček Brno 2022 slibuje například nové nastudování Janáčkovy opery Z mrtvého domu za řízení Jakuba Hrůši a v režii Jiřího Heřmana (Hrůša se ujme i hudebního vedení Janáčkovy opery Káťa Kabanová na letošním Salcburském festivalu!). Janáčkovská přehlídka ovšem také ohlašuje provedení Janáčkova Zápisníku zmizelého v aranžmá Miloše Štědroně a Miloše Orsona Štědroně pro tenor, mezzosoprán, tři ženské hlasy a komorní ansámbl jedenácti hráčů. Tuto specialitku doplní nejrůznější janáčkovské miniatury v soudobých aranžích Miloše Štědroně + skladba Ivy Bittové Nezabudka pro mužský a ženský hlas a klavír, v níž autorku doplní tenorista Jaroslav Březina. Na koncertu 7. listopadu v podání Brno Contemporary Orchestra nesmí absentovat žádný „janáčkovec“.

Související