Ženy jsou si samy světlem. Záblesky naděje – film křehký, poetický, a přece politický

Herečka Kani Kusruti ve filmu Záblesky naděje
Zdravotní sestra Prabha (Kani Kusruti) je jednou ze tří hlavních ženských postav filmu Záblesky naděje, který ukazuje odvrácenou stranu dnešní Bombaje, foto: Aerofilms

Když kamera v dokumentárně laděném úvodu Záblesků naděje poklidně projíždí ulicemi noční Bombaje, nejde o žádné turistické pohlednice, které by nás sváděly neonovými světly, sytými barvami a moderní architekturou, nýbrž o živý, nepřikrášlený portrét neklidné metropole. Jedno z nejlidnatějších měst světa vidíme střízlivýma očima těch, pro něž není domovem. Lidí z venkova, kteří se sem přestěhovali kvůli práci. Farmářů prodávajících ovoce ve stáncích podél silnice, žen pletoucích květinové věnce, zdravotních sester ve světlemodrých uniformách. Patří jim i anonymní hlasy mimo obraz, doprovázené kapkami bubnujícími na asfalt, sklo a střechy. Své příběhy vyprávějí malajálamsky, bengálsky nebo maráthsky.

Trailer k film Záblesky naděje
Trailer k filmu, zdroj: YouTube

Už touto jazykovou volbou dává režisérka Payal Kapadia (* 1986) najevo, že bude o svém rodném městě vyprávět z jiné perspektivy a jiným tempem než mainstreamové bollywoodské filmy, v nichž převažuje hindština. Četnost střihů odpovídá zrychlenému životu v pozdním kapitalismu, ale narace zároveň působí zpomaleně – jako by byly postavy příliš vyčerpané, aby se dokázaly rozběhnout. Melancholickou, lehce zasněnou náladu bude i nadále spoluutvářet rovněž zvuk deště dopadajícího na různé povrchy, neboť první polovina filmu rozděleného na dva odlišné segmenty se odehrává během monzumového období.

Bombaj pro Kapadiu tedy není a nemůže být městem snů, jak bývá prezentována zejména v západní popkultuře. Už proto, že nikdy nespí. Je městem opakujících se cyklů, cest tam a zpátky, prokládaných čekáním na další vlak. Před úsvitem do práce, po setmění domů. Každý v libovolné chvíli míří za nějakým úkolem. Na delší pauzy a odpočinek nezbývá čas. Tomu odpovídá i struktura filmu, který zpočátku hlavně zaznamenává pracovní rutinu tří žen, spojených nikoliv pokrevně nebo minulostí, nýbrž prostorem nemocnice, v níž všechny pracují.

e snímku Záblesky naděje Snímek Záblesky naděje zachycuje tři generace žen a tři možnosti ženské existence v současné Indii, foto: Aerofilms

Prázdno v přeplněném městě

Prabha je zkušená zdravotní sestra oddaná práci a tradicím. Její muž kdysi odjel do Německa a přestal se ozývat. Dávno se odnaučila toužit. Neví, jak reagovat na milostná psaníčka doktora, který je do ní zamilovaný. Zůstává věrná nepřítomnému manželovi. O svých emocích nemluví. Neznamená to však, že by nic necítila. Když náhle, bez jakéhokoli vzkazu, obdrží poštou rýžovar německé výroby, tak si jej v jedné z nejdojemnějších scén filmu přitiskne k hrudi, jako by chtěla dohnat všechny ty roky chybění. Bytelný elektrospotřebič se stává zástupným symbolem naděje na obnovení kontaktu se světem, od něhož se Prabha odpojila.

Z filmu Záblesky naděje Divya Prabha ztvárnila v Záblescích naděje živelnou Anu, která se tajně schází s muslimem, čímž porušuje jedno z velkých tabu indické společnosti.: láska mezi náboženskými skupinami je tam totiž kriminalizovaná, foto: Aerofilms

Protagonistčina spolubydlící a kolegyně Anu je jejím opakem – bezstarostná žena plná života, vzdorující kastovním i náboženským tlakům. Vytrvale odmítá nápadníky, které jí dohazují rodiče. Po práci se totiž tajně schází s muslimem a porušuje tak jedno z velkých tabu indické společnosti. Lásku a radost musí neustále tlumit. Když se v přeplněném vagonu snaží udržet kontakt se svým milencem Shiazem, činí tak skrze pohledy a letmé doteky. Její opatrnost odráží islamofobní realitu dnešní Indie, kde je láska mezi náboženskými skupinami kriminalizovaná. Něžné tóny skladeb od bombajského hudebníka Dhritimana Dase (vystupujícího pod pseudonymem Topshe) a etiopské klavíristky Emahoy Tsegué-Maryam Guèbrou ovšem dávají jasně najevo, jak bezhlavě je mladá hrdinka zamilovaná.

Třetí a nejstarší postavou filmu je Parvaty, ovdovělá nemocniční kuchařka, které hrozí ztráta bytu. Zchátralý dům, v němž žije, má být zbourán. Protože nemá potřebné doklady a regulérní nájemní smlouvu, nemůže se proti vystěhování odvolat. Boj proti byrokracii je marný. Její jedinou možností je vrátit se zpátky na venkov, do malé rybářské vísky v oblasti Ratnagiri na jihozápadě země. Na cestu spolu s ní vyrážejí také Prabha a Anu.

Z filmu Záblesky naděje Kani Kusruti v roli Prabhy, která je oddaná práci a tradicím, foto: Aerofilms

Návrat k sobě

Prabha, Anu a Parvaty zastupují tři generace, tři možnosti ženské existence v současné Indii. Jejich hrdinství nespočívá ani tak v činech, jako ve schopnosti vytrvat, nenechat se semlít necitlivostí a lhostejností velkoměsta, které je přizpůsobené především mužům. Všechny tři jsou nuceny žít převážně v noci, napůl schované ve stínech. Prabha kvůli mnohahodinovým směnám, Anu kvůli zakázanému vztahu a Parvaty proto, že papírově ani neexistuje.

První polovině filmu dominují modré tóny noci a nemocnice. Kamera zůstává v blízkosti tváří a těl natěsnaných v klaustrofobních interiérech. Postavy nemají soukromí a volnost, do jejich životů neproniká moc světla, k němuž odkazuje jak anglický název filmu (All We Imagine as Light), tak i jméno hlavní hrdinky („prabha“ znamená v sánskrtu světlo nebo záře). Jde většinou jen o záblesky. Neuchopitelné, ale dost zřetelné, aby ženám dodaly sílu pokračovat.

Film Záblesky naděje zachycuje tři generace žen a tři možnosti ženské existence v současné Indii. Do jejich životů neproniká moc světla. Jde většinou jen o záblesky.

Film v jeho polovině přetíná další dokumentární sekvence. Zachycuje svátek Ganéši, který ohlašuje konec období dešťů a nástup teplejšího počasí. Zlom nastává rovněž ve vyprávění. Děj se přesouvá na venkov a obraz se najednou rozzáří. Tmavé barvy střídá žlutý písek pláže, zelené mangrovníkové háje, červené skály. Kamera se vzdaluje, prostor rozevírá. Dochází i ke změně rytmu. Záběry jsou delší, pomalejší, ještě víc meditativní. Jestliže první část filmu připomínala neorealistická dramata italských tvůrců nebo městské deníky belgické filmařky Chantal Akerman, v té druhé se Záblesky naděje překlápějí do transcendentální polohy, která má blízko k tvorbě thajského mistra Apichatponga Weerasethakula.

Divya Prabha a Hridhu Haroon ve filmu Záblesky naděje Divya Prabha a Hridhu Haroon hrají milence tající v Indii zakázanou lásku mezi hinduistkou a muslimem, foto: Aerofilms

Scény se najednou zdají být vyňaty z proudu času. Jsou řízeny víc subjektivními touhami a představami hrdinek, zažívajícími setkání na pomezí snu a reality, než objektivní vnější logikou. Ve městě musely ženy spěchat. Byly neustále v pohybu. Tady mají tolik času, kolik potřebují. Estetická proměna tak odráží proměnu postav a jejich možností. Zatímco Bombaj představovala svět svázaný pravidly a rozbitý na fragmenty, kde nikdo nebyl docela doma, vesnice je prostorem uvolnění a návratu. K přírodě i sobě samému – ke svému tělu, minulosti, zpět do bodu, z něhož lze začít nanovo. Jako když se po dlouhé noci konečně rozední.

Přichází teenagerka s bílými sluchátky…

Záblesky naděje jsou však přes veškerou svou křehkost a poetičnost dílem politickým, stejně jako režisérčin předchozí film Noc nevědomosti (2021), polodokumentární esej o hinduistickém nacionalismu premiéra Naréndry Módího a rozbujelém sektářském násilí. Rozdíl tkví v tom, že Záblesky naděje nevykřikují hesla. Šeptají a naznačují. Patriarchát, kastovní systém, náboženská netolerance, gentrifikace – vše je zde přítomno. A hrdinky s těmito neviditelnými mocenskými strukturami, ovlivňujícími každý aspekt jejich existence, vyjadřují nesouhlas jednoduše tím, jak žijí.

Indická režisérka Payal Kapadia Indická režisérka Payal Kapadia (* 1986) získala vloni za snímek Záblesky naděje Velkou cenu poroty na festivalu v Cannes, zdroj: Aerofilms

Anonymitě a izolaci vzdorují tichou sesterskou solidaritou. Živí se tím, že pomáhají a naslouchají, a pokračují v tom i po práci. Žádná nedosažitelná utopie, jen neokázalá pečující gesta, společné mlčení, objetí. Muže film nedémonizuje – lékař i milenec jsou sympatické, citlivé bytosti –, ale jejich přítomnost pro děj není rozhodující. Ženy jsou si samy světlem.

V závěru filmu se k ústřední trojici, sedící za soumraku na pláži a pozorující vlny Arabského moře, přidává teenagerka s bílými sluchátky. Dívka tančí v rytmu hudby, kterou poslouchá. Je z jiné generace, jiného příběhu. A přesto k nim patří. Nejjasněji zosobňuje to, co by si Prabha, Anu a Parvaty přály – moct být sama sebou, veřejně, bez strachu. Možná, že právě v tomhle spočívá naděje pro dnešní svět, kterou se Kapadia svým nádherným, unikavým snímkem snaží postihnout: ve sdílení prostoru, času a tužeb. Kolektivně, napříč generacemi.

Plakát k filmu Záblesky naděje Plakát k filmu, zdroj: Aerofilms

Záblesky naděje / All We Imagine as Light (Indie, Francie, Nizozemsko, Lucembursko, Itálie, 2024, stopáž 118 minut)

Scénář a režie: Payal Kapadia, kamera: Ranabir Das, hudba: Topshe, střih: Clément Pinteaux, produkce: Thomas Hakim, Julien Graff, zvuk: Benjamin Silvestre. Hrají: Kani Kusruti, Divya Prabha, Chhaya Kadam, Hridhu Haroon, Azees Nedumangad, Anand Sami, Bipin Nadkarni.
Česká premiéra 29. května 2025

Související