Proč matka nechala v moři utopit své roční dítě? Film, jenž se na to snaží poctivě odpovědět

Z filmu Saint Omer
Laurence, která nechá utonout vlastní dítě, ztvárnila ve filmu Guslagie Malanda, foto: Film Europe

Nejprve výchozí skutečný případ. Rybáři z francouzského přímořského letoviska Berck-sur-Mer učinili v listopadu 2013 děsivý nález. V přílivu se zmítalo utonulé zhruba roční dítě. Policie záhy zadržela pachatelku – Fabienne Kabouová, která se v místním hotelu ubytovala i se svou dcerkou, totiž v tuto roční dobu patřila k ojedinělým hostům. Ke svému činu se přiznala a zdůvodnila jej náhlým neobytným nutkáním dítěte se zbavit. Soud s ní patřil ve Francii ke sledovaným událostem. I proto, že Fabienne byla černoška ne zcela standardního osudu.

Narodila se v senegalském hlavním městě Dakaru do bohaté katolické rodiny, která se vyznačovala jak vzdělanostním kapitálem, tak profesní prestiží – otec se prosadil v OSN jako překladatel, matka pracovala jako sekretářka. Fabienne se v půli devadesátých let (to jí bylo osmnáct) přesunula do Paříže, kde na vysoké škole nejprve úspěšně studovala architekturu a později i filozofii; její práce (psala například o Ludwigu Wittgensteinovi) byly hodnoceny jako přemýšlivé. Dívce, na první pohled bezproblémově ukotvené v evropské kultuře, leckdo předvídal úspěšnou budoucnost. Časem se však rozplynula. Svůj podíl na tom mělo soukromí: pořídila si postaršího bělošského milence, nadto ženatého, před úřady zatajila těhotenství i narození dítěte…

Z filmu Saint Omer Kayije Kagame v roli Ramy, která celý soudní proces sleduje, foto: Film Europe

Podobnost nikoliv náhodná

Případ posloužil jako výchozí materiál pro Alici Diop (* 1979), ženu rovněž senegalského původu, ale narozenou již ve Francii. Původně vystudovala historii a sociologii, potom se zapsala na dokumentaristiku. V hraném filmu debutovala právě snímkem Saint Omer (tak se nazývá město, kde proces probíhal a kde se rovněž film natáčel). Původní jméno pachatelky změnila na Laurence Coly (hraji ji Guslagie Malanda), aby mohla vytvořit svého druhu modelový případ o tom, jak neskonale těžší je se s evropskou identitou vnitřně sžít, než ji jen administrativně přijmout. Během přelíčení se přítomní (soudkyně, obhájkyně, žalobce i svědkové) pokoušejí zjistit, proč Laurence ponechala na mořském břehu dítě svému osudu, snaží se pojmenovat možné motivace, načrtávají různé stránky jejího povahopisu.

Trailér k filmu Saint Omer
Trailer k filmu, zdroj: YouTube

Vyslechneme si rozličná svědectví o jejím vysokoškolském studiu, o partnerském vztahu s postarším bělochem, o (ne)souladu s rodiči, neboť otec ji odmítl dál podporovat na studiích, když hodlala studovat jiný obor než práva. Náznaky, že by se mohlo jednat o domorodou víru v uřknutí nebo čarodějnice, jsou odmítnuty jako účelové. Režisérka se kloní k závěru, že mohlo jít o zkratkovité jednání pod tlakem osamění, bezvýchodnosti a stresu, v němž se žena ocitla.  Z filmu, který zůstává jakoby nedořečený, se již nedovíme, že skutečná Fabienne Kabou byla odsouzena na dvacet let vězení, odvolací soud výměr o pět let snížil.

Z filmu Saint Omer Vysokoškolskou učitelku Ramu (Kayije Kagame) pojí s odsouzenou několik vnějších skutečností: také je černoška žijící ve Francii a má bělošského partnera, se kterým čeká dítě, foto: Film Europe

Jenže o vražedkyni samotnou režisérce ani tolik nejde, Diop zvolila vypravěčsky úhybný manévr, když ji učinila zvenčí posuzovanou postavou. Ústřední hrdinkou je vysokoškolská pedagožka Rama (Kayije Kagame), rovněž černoška. Zdá se, že i ona vplula do francouzské společnosti – a stejně jako Laurence žije s bělošským partnerem, s nímž je těhotná… Její vysokoškolské přednášky nemají nic společného s Afrikou ani rasovou příslušností. Týkají se spisovatelky Marguerite Duras, konkrétně ponižujícího ostříhávání žen, po druhé světové válce obviněných z kolaborace s Němci, které spisovatelka vtělila do svého scénáře, podle něhož v roce 1960 natočil Alain Resnais slavný film Hirošima, má láska.

Z filmu Saint Omer Laurence (Guslagie Malanda) prosí soudce, aby jí pomohl pochopit její vlastní čin, foto: Film Europe

Objasněte mi můj čin

Rama se procesu zúčastní coby žurnalistická zpravodajka. Povětšinou zůstává osamocena, jako by její čas byl rozdělen mezi soudní síň a hotelový pokoj. Ojediněle navazuje další kontakty, ať jde o telefonáty s přítelem nebo o jednorázové setkání s matkou obžalované a společné večeře. Zato na ni doléhají obavy, zda bude dobrou matkou, zda při svém mateřství nepropadne podobné hysterii jako obžalovaná.

Z filmu Saint Omer Z filmu Saint Omer, pojmenovaném po městě, kde se celý případ odehrál a film natáčel, foto: Film Europe

Nevtíravé, rozechvělé herectví (nejen) obou hlavních představitelek dává do jisté míry zapomenout na pozvolný tok dění. Vzniklo inscenačně i vypravěčsky fortelné dílo, a to i zásluhou zkušené kameramanky Claire Mathon, postavené na věrohodném, výrazově střídmém zachycení jak jednoho soudního případu, tak maloměstského prostředí, v němž se odehrává. Diop se opírá o sugestivní herecká ztvárnění postav, které se vymykají zjednodušujícím náhledům. Nepřímo vlastně vyzývá, aby Evropané uznali, že pocity, prožívání i reakce jiných ras a národností se mohou lišit od těch jejich, že může docházet k nepochopení pohnutek, které v nejhorším případu mohou vést ke skutkům, jež většinová společnost posuzuje jako zločinné.

Plakát k filmu Saint Omer Plakát k filmu, foto: Film Europe

Nikoli náhodou obžalovaná – a můžeme se dohadovat, jakou roli v tom hraje její vypočítavost – hned na počátku prohlásí, že doufá v laskavost poroty, kterou požádá, aby jí objasnila, proč se hrůzného činu vlastně dopustila. Pokud by někoho zajímal nejnovější odborný náhled na tento kriminální případ a jeho aktérku, lze doporučit obsáhlé pojednání v časopise Annales médico-psychologiques z letošního ledna…

Saint Omer (Francie, 2022, stopáž 122 minut)

Režie: Alice Diop, scénář: Alice Diop, Amrita David, Marie N’Diaye, kamera: Claire Mathon, střih: Amrita David. Hrají: Kayije Kagame, Guslagie Malanda, Aurélia Petit, Valérie Dréville, Atillahan Karagedik a další.
Česká premiéra: 30. května 2024.

Související