V Mladé Boleslavi pojali Gogolovy Hráče jako obraz devadesátek i dneška

Gogolova jednoaktovka Hráči, pojednávající o podvedeném podvodníkovi Icharevovi, je ve své základním příběhu i pointě aktuální. V Městském divadle v Mladé Boleslavi pozvedají životnost tématu výraznou stylizací, která pro mě funguje jak dialogu s Gogolem, tak se současností.
Tvůrčí tým – režisér Jiří Š Hájek a dramaturgyně Kateřina Suchanová – se rozhodl zasadit příběh Gogolovy anekdotické hříčky do prostředí devadesátek, a to především po vizuální stránce. Nejvýraznější v tom jsou kostýmy výtvarnice Lindy Holubové, která využívá typické módní výstřelky oné doby jako jsou šusťáková souprava, ledvinka či plážová košile se širokými krátkými rukávy. V závěru zjistíte, že právě největší padouch, Utěšitel, nosí paruku kučeravého mulleta ve stylu gaunera Ivana Jonáka. Žabky na nohou jsou už jen úsměvný detail.

Gogolova hra je výsostně konverzační záležitost, postavená na slovním humoru. V záplavě slovního ping pongu je důležité vystavět a odehrát konkrétní situace. Nenastane-li to, jevištní obrazy splynou v jedno nekonečné souvětí řečené tu jen tak, tu ve výrazu stylizace postavy. Bohužel energie a akcentace situací jsou v první půli mladoboleslavské inscenace těžkopádné, vytrácí se významná kvalita textu, slovní vtip. Druhá polovina, kdy příběh sám dostává rychlejší spád, svědčí vzájemnému partnerskému napojení herců a temporytmu. Přes zmíněnou slabší energii v dialozích se hercům dařilo držet stylizaci výrazu v nadsázce. Švochněv Petra Prokeše má rozevlátá gesta a ostentativně loví peníze z ledvinky připnuté kolem pasu, Krugel Ondřeje Lechnýře je tvrďák s velkými rameny.
Scénickou hudbu zkomponoval Ivo Sedláček, jeden z dvojice rapové kapely P/\ST. Tento tah je výhrou. Hudba má grády a komunikuje s jevištními obrazy. Výrazně napomáhá k udržení divácké pozornosti, jež může vadnout v záplavě místy neobratné slovní výměny. Především v závěru inscenace koresponduje s proměnlivými náladami situací.

Mladoboleslavští Hráči jsou ukázkovým příkladem toho, jak se na oblasti může dělat klasika. Má schopnost diváka vést k vědomí, že kouzlo divadla spočívá v dialogu s dneškem a hlavní složkou je interpretace. Přitom Gogolův text zde není zásadně upravován, spíše kontextově poupraven. Funkční zasazení příběhu do období devadesátých let ukazuje obecnou platnost Gogolova textu a zároveň komentuje i naši společenskou situaci, která nese bezútěšné šrámy kultury tehdejšího formujícího se kapitalismu. To vše vyvrcholí v závěrečném monologu Ichareva (Martin Hrubý), kdy do diváků útočně skloňuje slova jako podnikatel a podvod.
Městské divadlo Mladá Boleslav, Mladá Boleslav – Nikolaj Vasilijevič Gogol: Hráči
Překlad: Leoš Suchařípa, režie: Jiří Š Hájek, dramaturgie: Kateřina Suchanová, scéna: Michal Spratek, kostýmy: Linda Holubová, hudba: Ivo Sedláček.
Premiéra 19. dubna 2024 na velké scéně MDMB.