Balet Národního divadla nabízí nový dětský titul. Zrazuje ho délka, ale své diváky si jistě najde
Baletu pražského Národního divadla přibyl do repertoáru titul Slunečník, Měsíčník a Větrník. Jde o adaptaci české pohádky Boženy Němcové. Mladý choreograf Viktor Konvalinka spolu s libretistou Štěpánem Benyovszkým uvedli osobitou verzi příběhu známého z filmové adaptace Princ a večernice, kterou roku 1979 režíroval Václav Vorlíček.
Rámec příběhu se v nynější baletní inscenaci sice nemění, avšak princezny Čepýřilka, Jiskerka a Bledulenka se stávají samostatnými, plně emancipovanými ženami. Vydávají se zachránit bratra, prince Jana, kterého unesl černokněžník Triglav. Při jeho záchraně se potkávají s vládci živlů i se samotným Triglavem, který je však v převleku a na oko se snaží pomoci překonat různé překážky. Skutečnou motivací černokněžníka je získání paprsků, jejichž spojením ovládne vše živé i neživé. Svou roli také hraje zakletá jitřní hvězda Zora, sestra Slunečníka, Měsíčníka a Větrníka, která je zcela pod vládou Triglava a po většinu času jen pochoduje s nepřítomným výrazem. Pro rozuzlení příběhu je třeba navštívit Stavovské divadlo, kde se produkce uvádí.
Tvůrčí duo Konvalinka a Benyovszký je známé nakažlivým humorem, s nímž přistupuje k různorodé tematice. Konvalinka navíc patří k zakladatelům souboru Dekkadancers, který na scéně současného tance platí za synonymum vtipu a nadsázky. Inscenaci proto dominují scény království titulních protagonistů: plážová opalovačka Slunečníka, větrákové království Větrníka nebo intergalaktické vozítko a zpomalený pohyb Měsíčníka.
Zároveň je trochu s podivem, že si Balet Národního divadla přizval právě Konvalinku s Benyovszkým. Vedoucí souboru Filip Barankiewicz se dlouhodobě tvorbě českých tvůrců vyhýbal, což patřilo a stále patří mezi nejčastější výtky vůči jeho působení. Zejména po několika neúspěšných pokusech přizvat i nadějné mladé tvůrce se tak konečně zdá, že Barankiewicz vykročil dobrým směrem.
Inscenace stojí na vizuální působivosti projekcí a animací Lunchmeat Studia, které spolu se scénografií Martina Černého vytvářejí poutavé obrazy a zaujmou i ty nejnáročnější dětské diváky, zvyklé na animace z produkce Pixaru. Nálady jednotlivých scén navíc umně dokresluje hudební aranžmá Ivana Achera, které vytváří drásavé a zároveň tajemné smyčce připomínající soundtrack k filmu Duna, ale i veselá adaptace písně Let the Sunshine In z filmové verze muzikálu Vlasy Miloše Formana. Jediné, co může dětskou pozornost odrazovat, je celková délka inscenace, která se zdá být neúnosná – inscenace sestává nejprve ze šedesátiminutového a pak čtyřicetiminutového dějství a na nejmladších divácích bylo patrné, že taková nálož je zkrátka nad jejich možnosti.
Zajímavostí je, že propracovanost a magičnost výjevů připomíná mimo jiné i taneční verzi pohádky Malá mořská víla (2017) choreografa Jana Kodeta. Oproti tomuto titulu je však Měsíčník, Slunečník a Větrník značně netaneční. Choreografie zejména sborových částí působí genericky (až na plážovou kreaci s lehátky, která v některých partech připomíná choreografie Ohada Naharina), z celku vystupují pouze duety titulních postav s princeznami, kde Konvalinka konečně dává zaznít technickému mistroství protagonistů. Je to s podivem, jelikož Konvalinka je sám vynikající tanečník…
Přesto považuji zařazení této novinky za úspěch. Soubor získal možnost nabídnout rodinný titul, navíc takový, který si bere za předlohu příběh významné české spisovatelky. Slunečník, Větrník a Měsíčník má tedy předpoklady, aby se stal silným titulem i kasovním trhákem pražského Národního divadla.
Záběr z baletní inscenace Slunečník, Měsíčník a Větrník pražského Národního divadla, foto: ND – Serghei Gherciu
Národní divadlo Praha – Slunečník, Měsíčník a Větrník
Choreografie: Viktor Konvalinka, režie a libreto: Štěpán Benyovszký a Viktor Konvalinka, hudba: Ivan Acher, kostýmy: Bregje van Balen, scéna: Martin Černý, světla: Daniel Tesař, asistent choreografa: Mathias Deneux, projekce a animace: Lunchmeat Studio, baletní mistr: Alexey Afanasiev, Radek Vrátil.
Premiéra: 3. října 2024, psáno z reprízy 12. října 2024.