Od základky mě to táhlo k rytířům a hrdinům, říká ilustrátor slavných karet Magic Tomáš Duchek

Tomáš Duchek
Tomáš Duchek při práci, foto: archiv autorky

Dočetla jsem se o vás, že jste před deseti lety začínal v pražském studiu Warhorse, tedy ve vývojářské firmě, kde vznikají počítačové hry. Jak rozvinuté bylo tehdy u nás toto odvětví? Bylo složité uspět?

Studoval jsem produktový a průmyslový design, stále mě to táhlo k digitální malbě a napadlo mě, že bych se tím mohl i živit. Dal jsem tedy dohromady portfolio, udělal jsem art test a na základě toho mě přijali. Mám dojem, že zábavní a herní průmysl se od té doby hodně rozvinul, existuje více příležitostí, kde lze digitální malbu využít. Ale před těmi deseti lety byla u nás pouze dvě velká studia a potom možná nějaká menší, která dělala mobilní hry. Takže kdybych býval tehdy neuspěl ve Warhorse, směřovala by moje kariéra úplně jinam. Předtím jsem totiž u jednoho pohovoru neuspěl; pak jsem se asi lépe připravil a vyšlo to. Zůstal jsem tam pět let a byla to cenná zkušenost.

Ukázka z tvorby Tomáše Duchka Ukázka z tvorby Tomáše Duchka, repro: archiv tvůrce

To zní dost jednoduše.

Je to jednoduché, stačí udělat hodně dobrou malbu a všimnou si vás (úsměv). Ale vážně: se zakázkou se mi většinou ozvou na základě mé prezentace na sociálních sítích nebo na portálu Artstation. Myslím, že kdyby před dvaceti lety byly na internetu k dispozici takové tutorialy, jaké jsou na něm dnes, posunul bych se v digitální malbě rychleji. Já se tím musel prokousávat sám, metodou pokus omyl. Ale i díky práci ve Warhorse a díky kolegům jsem se zlepšoval a začali se mi ozývat klienti ze zahraničí.

Ukázka z tvorby Tomáše Duchka Ukázka z tvorby Tomáše Duchka, repro: archiv tvůrce

Na čem jste pracoval ve Warhorse?

Vyvíjeli jsme hru Kingdome Come: Deliverence, která se odehrává ve středověku v českém prostředí, v okolí řeky Sázavy. Součástí práce bylo prostudovat období středověku.

Inspirace středověkem je, zdá se mi, ve vašich malbách patrná stále.

Určitě je u mě vidět historická inspirace, ale mám to posunuté do fantazie. Ovšem jen velmi málo oproti tomu, jaké jsou dnes trendy v zábavním odvětví. Inspirace středověkem je pro mě asi typická, proto jsem u ní zůstal. Ve volné tvorbě jsem teď dělal takové temnější věci a některé z nich inspirovaly autora Shawna Crowa k napsání tří fantasy knih, z toho mám třeba velkou radost.

Ukázka z tvorby Tomáše Duchka Ukázka z tvorby Tomáše Duchka, repro: archiv tvůrce

Přiznávám, že pro mě je svět fantasy a počítačových her nové území, ale některé vaše obrazy mi trochu připomínají výjevy ze Slovanské epopeje, jsou to takoví sošní hrdinové.

Ano, Mucha je mi hodně blízký, inspiruji se také u ruských realistů, Šiškina, Polenova, Repina. Hodně inspirace také dnes najdete na internetu.

V současné době pracujete výhradně technikou digitální malby? Jak to vlastně funguje?

Tradiční média jsem používal spíš na škole, ale digitální malba mě rychle přitáhla. Je to práce, která vyžaduje prostorovou představivost. Musím si totiž rozmyslet, odkud bude přicházet světlo. Pak se řeší materiály, odrážené světlo, oclusion shadow, což jsou ta tmavá zákoutí, která prohlubují malbu. Je tam hodně věcí, které je potřeba zohlednit, nejtěžší je se v obrázku neztratit, ovšem na to mám svůj pracovní postup; snažím se, aby byl relativně jednoduchý.

Ukázka z tvorby Tomáše Duchka Ukázka z tvorby Tomáše Duchka, repro: archiv tvůrce

Mezi řečí jste se zmínil, že dneska je trend si práci hodně zjednodušovat, použít třeba jako základ fotografii. Co to s sebou nese?

Detailněji to vysvětlím. Digitální malba se využívá ve dvojím směru. Jedním je concept art, což jsou návrhy předmětů, kostýmů nebo i krajiny do různých projektů. Zkrátka cokoliv, co se ve hře objeví, musí mít nějaký základ. A tady není důležité, aby byl návrh precizní, důležité je, aby to byl srozumitelný návod pro lidi, kteří potom budou šít kostýmy nebo vytvářet sochy. Právě tady se využívají fotky, ale i 3D editory. Třeba se jednoduše vymodelují kopce, budovy, aby tam byla nějaká perspektiva, a pak se na základě 3D editoru staví malba.

Vedle toho se však digitální malba využívá v ilustraci, to jsou obrázky, které by měly být propracované a objevují se pak třeba na přebalech knih nebo v marketingových materiálech. Pro mě už je dnes ilustrace důležitější a concept art nevyhledávám, i když je to samozřejmě jedna z cest, jak se uživit.

Když jste po pěti letech opouštěl Warhorse, kudy vedla vaše cesta k tomu, abyste se uživil jako ilustrátor na volné noze?

Jedna z mých zakázek byla třeba malba, která je umístěná v pražské Stromovce jako upoutávka na Maroldovo panorama. Pak jsem navrhoval trpaslíky pro britskou společnost Games Workshop, ta dělá figurky pro stolní hry. No a potom jsem namaloval asi třicet karet do sběratelské hry Magic the Gathering pro firmu Wizards of the Coast. Krátce jsem pracoval na hře Diablo 4 a v současnosti mám zakázku pro Star Wars. O tom ovšem ještě nesmím konkrétněji mluvit.

Ukázka z tvorby Tomáše Duchka Ukázka z tvorby Tomáše Duchka, repro: archiv tvůrce

Jste mezi fanoušky her populární? Jaká vlastně je tahle komunita, tedy je-li nějaká?

Musím říct, že jsem populární spíš v zahraničí, než u nás. Ale konkrétně u těch karet Magic the Gathering je tuzemská komunita velice vášnivá a hráči k tomu mají takový vřelý vztah. V Praze jsem měl nějaké přednášky, protože jsem byl donedávna jediný Čech, který pracoval pro Wizards of the Coast. Mám od nich k dispozici takové speciální karty na podpisy, kterým se říká Artists Proof. Nedávno byl v Plzni sci-fi a fantasy festival CO.CON, kde jsem měl také nějaké besedy a výstavu.

Když pracujete pro slavné světové firmy, musíte se řídit nějakými licenčními pravidly?

Asi nejobsáhlejší příručku pravidel jsem měl od Disney, když jsem ilustroval knížku o Mickey Mousovi, šlo o parodii na Robina Hooda. Byl tam popsaný každý detail, jak mají vypadat proporce, jak funguje mimika těch postaviček, dynamika těla…

Ukázka z tvorby Tomáše Duchka Ukázka z tvorby Tomáše Duchka, repro: archiv tvůrce

Dovedu si představit, že ilustrovat hry a fantasy je pro řadu kluků snem. Měl jste to také tak? Měl jste tohle prostředí pod kůží?

Jasně, že jsem hrál hry. Dneska už na to nemám čas, ani na magicy, raději se věnuju svým třem dětem. Fantasy jsem moc nečetl, spíš takové ty knížky o odvaze a dobrodružství. Ale je zajímavé, že jsem už na základce kreslil postavy rytířů, už tehdy se mi tyhle heroické postavy líbily.

Proměňuje váš obor rozvoj umělé inteligence?

Myslím, že takové firmy jako třeba právě Wizards of the Coast umělou inteligenci využívat nebudou, jejich produkty by to znehodnotilo. Využijí ji spíš malá studia, kterým ušetří čas a peníze. Z mého pohledu umělá inteligence vytváří něco líbivého, vypadá to příjemně, živě, ale nemá to žádnou hloubku, chybí tam umělecká zkratka a všechny ty ilustrace vypadají podobně. Je dost demotivující pracovat týden na něčem, co umělá inteligence udělá velmi podobně za pár minut.

Nedávno jsem zjistil, že jsem na seznamu lidí, jejichž práce byla využita na trénování umělé inteligence. Chtěl bych se proto přidat k nějaké hromadné žalobě, protože to bylo bez mého souhlasu. Navíc to funguje tak, že se používají části prací a různě se kombinují, a to třeba včetně podpisu umělce, což je podle mého názoru jasné plagiátorství.

Ukázka z tvorby Tomáše Duchka Ukázka z tvorby Tomáše Duchka, repro: archiv tvůrce

Jaký máte v současné době tvůrčí cíl?

Víc se věnovat volné tvorbě. Během covidu jsem bydlel na chalupě a vedlo mě to do samoty, rozjímání.  Docela bych se tam chtěl odstěhovat a pracovat na svých projektech. Pokud půjde vše podle plánu, měl bych letos vydat vlastní knihu.

A o čem bude?

Bude samozřejmě ilustrovaná a ponese název Planina. Půjde o příběh mladého poutníka, o jeho cestě k dospělosti a jednoduchému životu ve spojení s přírodou.

Tomáš Duchek Tomáš Duchek s některými svými produkty, foto: archiv autorky

Tomáš Duchek (* 1988)

Studoval produktový a průmyslový design a začínal v herním studiu Warhorse Studios, které vytvořilo jednu z mezinárodně nejpopulárnějších českých videoher Kingdom Come Deliverance. Věnuje se digitální malbě, jeho díla nacházejí uplatnění především v herním a fantasy světě. Je autorem karet do sběratelské hry Magic the Gathering pro firmu Wizards of the Coast a mezi jeho klienty patří Disney či Star Wars. Věnuje se i volné tvorbě, pracuje na vlastní knize a vyučuje digitální malbu na Fakultě Ladislava Sutnara ZČU.

Související