Ve světě spisovatelky Alžběty Stančákové jsou vztahy často hlavně výměnným obchodem

Alžběta Stančáková
Alžběta Stančáková v létě 2025 ve vysílání ČT. Ve svých textech čerpá i z této zkušenosti kulturní redaktorky televizního zpravodajství, repro: ČT art

Alžběta Stančáková (* 1992) se na tuzemské scéně etablovala jako básnířka. Za debutovou sbírku Co s tím (2014, v přepracované podobě 2023) obdržela Cenu Jiřího Ortena, její druhá sbírka Чачак / Čačak (2023) se dočkala nominace na Magnesii Literu za poezii. Už její prvotina obsahovala vedle veršů i množství krátkých prozaických textů, na něž letos autorka navázala souborem povídek z let 2011–2025 (některé z nich předtím publikovala časopisecky), nazvaným podle jedné z nich – Tvoje tvář s hebkým odrazem. A stejně jako se autorčiny básně trochu vymykají tradičním představám o poezii, rovněž její prózy (v nakladatelské anotaci označené za arabesky) mají poměrně daleko k běžné povídkové tvorbě.

Nevelký rozsah dotyčných textů naznačuje už fakt, že se jich na zhruba sto padesát tiskových stran svazku vešla rovná třicítka; nicméně mezi drobnými, převážně nedějovými prózami nalezneme i několik delších příběhů s výraznější zápletkou, jako je například titulní povídka nebo text Hotel Inside. Většinou se ovšem setkáváme s fragmenty lidských osudů, mikropříběhy nebo situacemi, do nichž bez otálení vstoupíme a  záhy je zase opustíme – obvykle lehce zmateni, zaskočeni nebo s pocitem něčeho nedořečeného. Tyto dojmy nezřídka zesiluje přítomnost absurdních motivů, někdy až kafkovského rázu (například postava propadající se sama do sebe).

Alžběta Stančáková Alžběta Stančáková v červenci 2019, foto: ČTK – David Konečný

Na romantiku se nehraje

Obecně pro novinku Alžběty Stančákové platí v zásadě stejná charakteristika jako pro její oceňovaný debut, v jehož anotaci jsme se mohli mimo jiné dočíst: „Vzpomínky, zážitky a pozorování bez otravného lyrismu, cizí i vlastní rodinná minidramata s existenciálním nádechem, nepřikrášlené a často humorné záznamy slyšeného, viděného, prožitého.“

I tentokrát převažují texty opírající se o autorkou prožité, pozorované, pociťované. Zúročuje v nich zkušenosti z literárního provozu (fiktivní dopis komisi v Žádosti o spisovatelské stipendium, Hezky česky o básnířce provozující půjčovnu překladatelů) i ze současného působení v České televizi (například Za chvíli jedeme naživo, Muži aspoň nějak slavných spisovatelek), reflektuje tu kulturní, politická i sociální témata, jež se jí bytostně dotýkají, a nejednou ve čtenáři vzbuzuje dojem docela silné autobiografičnosti.

Ostatně hned úvodní povídka svazku, nazvaná Milenka Fauna Cykase a pojednávající o zneužívání hrdinky kapacitou v oboru, evokuje některé traumatizující zážitky a kritické postřehy, s nimiž se autorka svěřila ve svém projevu na pražském Sjezdu spisovatelů v roce 2022. Co se týče ženských postav (najdeme tu i řadu mužských protagonistů), dominuje mezi nimi typ mladé ženy s chladnou až cynickou povahou, která upřednostňuje kalkul před romantikou (třeba v povídce Spánek ministerského úředníka se hrdinka nechá vydržovat starším mužem). Podobnou perspektivou jsou tu většinou nahlíženy i vztahy obecně, připomínající místy spíše výměnný obchod, v němž stěžejní artikl představuje sex. To se pak odráží i v bohatém výskytu motivů a výrazů spjatých s lidskou tělesností.

Lehkým perem, jazykem ulice

Specifickým atributem – a dalším pojítkem s autorčinou poezií – se stává jazyk vyprávění, pro nějž je charakteristická hovorovost a také hravost, jak dokládá kupříkladu próza Intimní portrét, zachycující výjev z partnerského soužití, kde je množství slov nahrazeno výrazem „fašismus“, nebo jméno Abyssinia pro hrdinku povídky, v níž se objevuje motiv „propasti“. Pestrostí soubor vyniká i žánrově a vůbec formálně. Titulní próza Tvoje tvář s hebkým odrazem (v rámci souboru jedna z nejdelších a také nejzajímavějších) má podobu vězeňských zápisků Češky odsouzené za to, že se během tříměsíční stáže v Budapešti nenaučila dostatečně maďarsky. Ale týká se to i kratších textů – třeba pod názvem Simulační hry pro starší a zajištěné se skrývá nápaditá satira na téma nynější neutěšené situace mladší generace.

Obálka sbírky povídek Tvoje tvář s hebkým odrazem Obálku s ilustrací Terezy Šcerbové navrhl David Dvořák, repro: Euromedia Group – Listen

Je tedy zřejmé, že Alžběta Stančáková zůstává věrná své poetice, ať píše poezii, nebo prózu. Její tvorbu charakterizuje osobní perspektiva ve volbě námětů i témat, určitá drsnost v oblasti výraziva i v pohledu na svět a mezilidské vztahy. Přestože se v Tvojí tváři s hebkým odrazem několikrát osvědčuje coby vypravěčka, její doménou zůstávají reflexivně laděné prózy, v nichž si pohrává s jazykem, formou a tak trochu i se samotným čtenářem. Řadí se k autorkám, které nejsou (a patrně nikdy nebudou) součástí literárního mainstreamu, ale záslužně obohacují krajinu soudobého českého písemnictví.

Autor je literární publicista.

Alžběta Stančáková: Tvoje tvář s hebkým odrazem

Listen / Euromedia Group, Praha 2025, 160 stran, doporučená cena 299 korun.

Související